Bak enhver ferie står det en kvinne

Når ferien skal bestilles er det damene som tar styringen.  Det viser en undersøkelse Respons analyse har gjort for Star Tour. Her hevder kvinnene at det i stor grad er dem som bestemmer - og de får medhold av trendanalytiker Njål Berge.

Berge har gjort flere store studier rundt kvinner og valg, og han bekrefter resultatet i Star Tours undersøkelse.
- Våre undersøkelser viser også at kvinner hevder de tar ferievalgene, men også det faktum at de faktisk bestemmer. Kvinner er initiativtakere og innhentere av informasjon når vi skal på ferie, og det er rett og slett fordi ferien er viktigere for mødre enn fedre. Ferien er en viktig del av følelsen av at familien fungerer og at vi lever et viktig liv, sier Njål Berge.

Kvinner velger – menn betaler
I undersøkelsen Respons har gjort oppgir én av fire kvinner at det var de som bestemte hvor forrige sol- og badeferie skulle gå, mens bare 16 prosent av mennene sier det samme. En større andel menn har imidlertid inntrykk av at ferievalgene tas i fellesskap med partneren. Også på spørsmål om hvem som bestemmer hvor og hva man spiser er mønsteret det samme. Kvinnene oppgir at de bestemmer mer enn menn. Først når det kommer til spørsmål om penger endrer trenden seg. Flere menn enn kvinner mener nemlig at det var de som betalte den siste ferien. Ifølge Berge er det ofte kun i økonomiske spørsmål at mannen setter ned foten.

- Når alt kommer til alt har menn bare vetorett. Deres mening teller bare dersom det er et sted de absolutt ikke vil reise. Mannen utøver også sin vetorett hvis det blir for dyrt. I veldig mange forhold er kodebrikken til banken og fjernkontrollen alt mannen sitter på. Til gjengjeld tviholder han på disse godene.

Slipper gjerne ansvaret
Flere menn enn kvinner svarer et rungende ja på spørsmål om hvorvidt man ville latt partneren ta ansvaret for hele reisen. Hele 60 prosent av den mannlige befolkningen sier partneren gjerne kan bestemme alt. Samtidig sier under halvparten av kvinnene at de slett ikke ville overlatt ansvaret for ferieplanleggingen til sin kjære.
- Kvinner har mange flere preferanser og høyere krav til ferien, og det betyr mer for kvinnen at ferien blir bra. Men samtidig er kvinner veldig opptatt av at menn skal føle at man har bestemt ting i fellesskap. I bunn og grunn er det likevel kvinnen som står bak avgjørelsen, fastslår Berge.

Tre millioner på utenlandsferie
Uavhengig av hvem som bestemmer – reiselysten blant nordmenn er på topp. Nesten åtte av ti planlegger en utenlandsferie de neste 12 månedene. Det utgjør nesten 3 millioner nordmenn. Av disse så er det seks av ti, eller i underkant av 1,9 millioner som oppgir at de skal av gårde til sommeren.

Spania forbi Hellas
Spania rykker frem som sommerfavoritten for nordmenn på tur, mens Hellas følger etter hakk i hæl. I følge undersøkelsen har interessen for begge land økt siden i fjor høst. Hele 27 prosent planlegger å reise til Spania neste sommer mens 24 prosent oppgir at de skal til Hellas. På tredje plass følger Italia med 16 prosent, også her har det vært en fremgang siden i fjor. Størst nedgang ser vi i andelen som planlegger å feriere i Norden.

Vil slappe av
Det er først og fremst muligheten til å koble av som er det viktigste kriteriet ved valg av reisemål, gjerne i kombinasjon med sol og varme. Tid til å være sammen med dem man er glad i, samt å oppleve nye land og steder er også viktig for nordmenn som skal på ferie.
Kvinner er interessert i kultur, spa, shopping og all inclusive-ferie, mens menn i langt større grad er opptatt av bra uteliv og avslapning. Flere kvinner enn menn vil til Italia, mens menn gjerne vil reise til Portugal eller Norden.

Drømmeferien er eksotisk
Stadig flere forbinder drømmeferien med eksotiske reisemål som Thailand og Mauritius (23 %), men samtidig oppgir kun én av ti at de faktisk planlegger en slik ferie. På andre plass på listen over hva som best beskriver drømmeferien, kommer en ferie hvor man kan kombinere sol og varme med aktiviteter. Mens de yngre drømmer mest om eksotiske reisemål, er det stadig flere blant de over 55 år som drømmer om å dra på en TEMA-reise, eksempelvis på vinsmaking i Toscana. Andelen TEMA-reiser hadde en oppgang på fire prosent fra 2010 til 2011, og undersøkelsen viser også at andelen som planlegger en TEMA-reise i kommende år har gått opp.

FAKTA OM UNDERSØKELSEN:
* Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Respons for Star Tour i slutten av september og begynnelsen av oktober 2011
* Antall respondenter: 1037

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 2. november 2011

Tlf: 928 66 503

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly, rutefly og tog til over 100 land. Selskapet var det første i verden som miljøsertifiserte sitt flyselskap TUIflyNordic.Målet vårt er å Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.