Bergen: En av to sydenturer solgt

Bergenserne har sikret seg halvparten av sommerens sydenreiser, melder Norges største reisearrangør Star Tour.

- Det er reisene til Kypros og Tyrkia som har vært mest etterspurt, tett fulgt av Bulgaria og Kreta, sier selgerleder Katarina Heden hos Star Tour i Bergen. Bergenserne har først og fremst sikret seg maireiser. Det er snart ikke plasser å oppdrive verken til Tyrkia, Las Palmas eller Mallorca i denne perioden.
- Salget av Kyprosreiser har fordelt seg jevnt utover hele sesongen, så her er det fremdeles noe å velge i. Ellers ser juli foreløpig ut til å være den store Bulgariamåneden. Vi har allerede solgt mer enn syv av ti Bulgariareiser i fellesferien, fortsetter Heden.

Jakter på ekstrafly
På landsbasis har Star Tour solgt ut over halvparten av sommerens pakkereiser. Det er rundt 10 prosent mer enn på samme tid i fjor, og selskapet leter nå etter ekstrafly.
- Uansett kan det bli langt mellom restplassene også denne sommeren, sier daglig leder Jørn Kristiansen i Star Tour. De tre siste somrene har det knapt vært restplasser å oppdrive. Etternølerne har måttet nøye seg med dårlig utvalg og høye priser.
- Vinnerne ble dem som hadde bestilt ferien sin tidlig. Ikke bare kunne de fritt velge reisemål, de fikk også en bedre pris enn dem som tok sjansen på å vente.

Totalt beregner Star Tour at mellom 650-670 000 nordmenn vil reise på pakketur til sommeren.

Sommerens ti-på-topp hele landet
1. Kreta
2. Kypros
3. Mallorca