Bidra med klær, sko og leker til Haiti

Star Tour oppfordrer alle kunder som besøker Den dominikanske republikk om å legge igjen klær, sko, leker og andre ting som kan gjøre livet lettere for de jordskjelvrammede på Haiti.

- Vi har allerede samlet inn mange sekker fulle av sommerklær, sko, leker og andre effekter som kundene våre har lagt igjen etter endt ferie på Samana på Den dominikanske republikk, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. Hun forteller at søsterselskapene i resten av Norden og i England tidligere i uken gikk ut med samme oppfordring til sine gjester på Den dominikanske republikk, og alt turistene etterlater seg blir formidlet videre til trengende på Haiti. Star Tour-gruppen har også fått god respons på tilbudet om å la hjelpeorganisasjoner bruke ledig lastekapasitet på flyene fra Norden til Den dominikanske republikk, totalt fem tonn på hver flygning. Det er blant annet sendt telt, kommunikasjonsutstyr, aggregater og medisinsk utstyr fra nordiske hjelpeorganisasjoner som Røde Kors, Redd Barna og Kirkens Nødhjelp de siste ukene. Star Tour er en del av verdens største reisearrangør, TUI Travel som også har engasjert seg i hjelpearbeidet. Blant annet ved å bidra til et prosjekt som skal sørge for å gjenopprette vanntilgang og sanitær infrastruktur. TUI har også opprettet et fond som de neste fem årene skal bidra til gjenoppbyggingen av Haiti. En rekke av de individuelle TUI-selskapene bidrar også med innsamlede midler, lasteplass og flyseter til hjelpeorganisasjoner. Star Tours flyselskap TUIfly Nordic flyr direkte til Haitis naboland Den dominikanske republikk fem ganger i uken fra hele Norden. De hjelpeorganisasjonene som ønsker å sende nødhjelp eller utstyr kan kontakte fraktkoordinator i TUIfly Nordic på telefon: + 46 8 59 44 11 91. Stabekk 30. januar 2010 Kontaktinformasjon: Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503