Blue Train: Star Tour trenger flere tog

Star Tour har solgt nær samtlige av sommerens togturer. NSB har stilt med ekstraplasser, men likevel er det bare rundt 300 reiser igjen frem til sesongslutt i september. Totalt beregner feriearrangøren at rundt 1500 nordmenn vil reise på togtur i sommer, og jobber allerede nå med å øke antallet reiser fra Norge neste år.

- Kapasiteten fra Oslo S er sprengt. NSB har gitt oss det de har av sitteplasser, men det er ikke nok. Nå er vi i dialog med NSB om hvordan vi kan løse dette foran neste sesong, sier informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour, som gjerne skulle sett at det dukket opp flere plasser allerede i sommer.
- Man kan alltids ta sjansen på å få en sitteplass, men i verste fall kan man risikere å måtte stå i flere timer.
I følge Petersson er dette på mange måter et luksusproblem, men som Europas første feriearrangør med togreiser til hele Europa ønsker ikke Star Tour å skuffe norske tog-entusiaster.
- Om du ikke får sitteplass fra Oslo, så kan vi alle fall garantere deg sitteplass fra Malmö. Herfra har vi godt om plasser om bord, forsikrer informasjonssjefen.

Finnes muligheter
Informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB bekrefter at togsituasjonen ikke er optimal, men at NSB har plukket frem det som finnes av ledige plasser.
- Vi er opptatt av å levere et helstøpt produkt, og ønsker at Blue Train-kundene skal ha reserverte plasser. Disse finnes bare i et begrenset antall i våre komfortvogner, og vi har lagt ut de plassene vi har mulighet til, sier Lundeby. Han påpeker samtidig at det finnes muligheter for ferieklare togvenner.
- De som tar sjansen på ikke å få sitteplass kan naturligvis bruke NSB sine tog fra Oslo til Göteborg uten plassreservasjon og reise videre derfra, sier han.
Lundeby understreker at NSB er veldig fornøyd med samarbeidet om Star Tours pakkereiser med tog, og håper å komme frem til enda bedre løsninger neste sesong.

17 forskjellige togpakker
Star Tour tilbyr nå hele 17 forskjellige togturer. Det betyr ti originale Blue Train-reiser til Italia, Kroatia, Slovenia og Østerrike. Det er fire TEMA Train-turer, blant annet champagnetur til Alsace og Champagne og sykkeltur i Polen, samt Togcruise på Donau til Tyskland, Østerrike, Ungarn og Slovakia. Hittil er 8 av 10 av sommerens reiser solgt, og Lena Petersson tror mange velger tog som en motvekt til det høye tempoet vi opplever i hverdagen.
- Det å bevege seg langsomt gir større rom for gode møter og annerledes opplevelser. Reisen blir en viktigere del av ferien. Dessuten er det en mer miljøvennlig måte å reise på, og ikke minst et godt alternativ for de som er redde for å fly, påpeker Petersson.

Bilder til fritt bruk:
(Husk å oppdatere nettleseren ved å trykke F5, hvis ikke risikerer du å ikke få frem de riktige bildene

Stabekk 27. mai 2008

Informasjonssjef Lena Petersson, tlf 922 81 518