Charterfamilien vokser - køyesengen gjør comeback

Stadig flere velger å ta hele storfamilien med på tur, og med mine, dine og våre barn endres nordmenns reisevaner. Etterspørselen etter egne villaer og hotellrom med ekstrasenger øker, køyesenger gjør comeback og treromsleiligheter er ettertraktet, melder Star Tour.

- Barnefamiliene blir stadig større, og mange synes det er hyggelig å ta med besteforeldre på ferie. Vi lever i en hektisk hverdag og har ikke alltid like mye tid til å være sammen. Å tilbringe en ferieuke eller to sammen blir løsningen for mange, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. For reisearrangørene har det vært en utfordring å dekke den økende etterspørselen etter store rom og leiligheter. De færreste hotell er tilrettelagt for reisefølger som krever både to og tre ekstrasenger.
- Derfor har vi alltid storfamilien i tankene når vi bygger nye hotell. På vårt splitter nye Blue Village Exotic Mai Khao Lak i Thailand er det for eksempel plass til to voksne og tre barn i hvert eneste rom. Med flere senger i samme rom blir også reisen billigere, fortsetter Petersson.

Eget hus i ferien
I fjor sommer lanserte Star Tour villaer med eget basseng, noe som har falt i smak hos storfamilier eller vennegjenger på tur.
- Villaene våre har plass til opptil åtte personer og finnes på Kreta, Rhodos, Kypros, Tyrkia, Menorca, Mallorca, Gran Canaria og Lanzarote, fortsetter kommunikasjonsdirektøren og legger til at siste nytt er køyesengenes inntog på charterhotellene.
- For at større familier også skal få mulighet til å reise til attraktive priser har vi overtalt hoteller til å investere i køyesenger i land der man vanligvis ikke har hatt det tidligere. Egypt er et eksempel på dette. Vi opplever dessuten en renessanse for større leiligheter - nyrenoverte og med moderne design. Dette gjelder spesielt på klassiske reisemål som Gran Canaria, Kypros og Mallorca.

Tips for store reisefølger:
- Se etter treromsleiligheter eller villa med eget basseng.
- I land der leiligheter ikke er vanlig finnes det ofte juniorsuiter, familierom eller bungalower.
- Vær ute i god tid – store bosteder blir ofte bestilt tidlig.

Finn hotellrom med plass til mange i sommer.

Villa med basseng.

Se oversikt over reiser for grupper på ni personer eller flere her.

Bilder kan lastes ned her.

Stabekk 14. januar 2013

Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson
lena.petersson@startour.no

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
Tlf. +47 476 33 558
kie@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.