Comeback for grønne og miljøvennlige Menorca

Som eneste norske feriearrangør har Star Tour den grønne og miljøvennlige øya Menorca i programmet neste sommer. Øya er lite utbygd sammenlignet med de andre baleariske øyene. Urørt natur, 122 strender og milevis med sykkelstier gjør at øya er blitt et trekkplaster for de som vil feriere miljøvennlig i vakre omgivelser.

- Menorca er ren postkortidyll med 122 badeviker. Halvparten er såkalte jomfrustrender som du bare når til fots eller på sykkel Vannet er krystallklart og turkist, forteller Star Tours Lena Petersson som nylig kom tilbake fra Middelhavsøya. Hun tror lille, vakre Menorca kommer til å bli et populært alternativ for nordmenn på sommerferie.
- Muligheten for å finne en egen postkortstrand tiltaler den norske feriesjelen. Mange av oss liker å være oppdagere når vi er ute på tur, gjerne med sykkel og en liten sekk på ryggen. For meg er Menorca en perfekt blanding av vakker natur, god mat og ikke minst interessant historie og utsøkt shopping. Hit kommer spanjolene på ferie i seilbåt for å kaste anker i sin egen vik. Nå er det vår tur. Kanskje du treffer Kong Juan Carlos også. Hver sommer kommer han innom for å spise øyas berømte hummersuppe. Menorca er en innertier! mener Petersson, som falt pladask for øya og vil tilbake så fort som mulig.

Miljø i fokus
På Menorca har turismen fått utvikle seg rolig, alltid med tanke på miljø og kulturarv. Interessen for bærekraftig utvikling gjør øya til et grønt forbilde for mange turiststeder i Middelhavet, Menorca er også vernet av UNESCO som et såkalt biosfærereservat, noe som betyr at alle arter fra mygg til blomster er beskyttet.

- Syv av hotellene våre på Menorca er miljøsertifiserte og samtlige hotell har velfungerende system for å kontrollere hvordan de påvirker miljøet. Dette er i høyeste grad et grønt reisemål, noe som gjør det enda riktigere for oss å satse på i fremtiden, fortsetter kommunikasjonsdirektøren. Star Tour har som mål å være foregangsbedrift for en mer miljøvennlig ferie, og var blant annet første i verden med å miljøsertifisere sitt eget flyselskap.

Ferie fra sykkelsetet
På Menorca er det dessuten store muligheter for å ha en aktiv, miljøvennlig ferie. Øya omkranses av et 200 kilometer langt stisystem som er ideelle for sykling, trekking og ridning, “Cami de Cavalls”. Mange av de bortgjemte badevikene kan kun nås til fots eller på sykkel.
- Alle stier er tydelig merket og det er lett å finne frem til sin egen, nesten private strand, sier kommunikasjonsdirektøren, som selv syklet seg frem til stranden.
- Det var en flott opplevelse. Gleden over å kaste seg i vannet etter å ha tråkket flere timer i 30 varmegrader kan ikke beskrives.

TEMA til sykkel og fots
Star Tours søsterselskap TEMA lanserer en egen reise på Menorca til sommeren; ”Menorca til fots og på sykkel”. Her inngår fire aktive dager og tre dager på egenhånd. Turen kan naturligvis også kombineres med en uke på et av Star Tours mange hoteller.

Fakta
* Direkte fra Oslo ukentlig hver søndag i perioden 27/5 til 9/9. Pris fra kr 3998.
* Fem reisemål: Cala Galdana, Cala n’Bosch, Arenal d’en Castell, Cala Santandria og Mahón.
* TEMAs ”Menorca til fots og på sykkel” fra kr 10 198.
* For voksne uten barn: To barnefrie Blue Couples. Ett i Cala Galdana og ett rett utenfor hovedstaden Mahón.
* For barnefamilier: Hotell med barneklubber og skandinavisk personell (Blue Star Club), Splash-hotell med badeland og Holiday Village med mange aktiviteter for litt større barn.

Det grønne Menorca
* Menorcas miljømyndigheter jobber aktivt for å redusere CO2-utslipp.
* Badevannet kontrolleres regelmessig på 30 ulike steder.
* Hele Menorca har et effektivt system for kildesortert avfall.
* I 1993 ble Menorca utnevnt til biosfærereservat av UNESCO. Det har bidratt til at det er lagt stor vekt på å utvikle turismen i samspill med natur, landbruk og fiske.
* Menorca har en nasjonalpark, S’Albufera des Grau, fem naturreservat, ett marinreservat og nitten N.A.S.I-områder (Natural Areas of Special Interest). Dette har ført til økt miljøoppmerksomhet hos Menorcas innbyggere.
* Mange muligheter for ”grønne” aktiviteter: Blant annet trekking, sykling, ridu\ing, dykking, kanopadling og seiling.

Bilder kan lastes ned her:

Se film fra Menorca:
ttp://www.startour.no/feriereiser/spania/menorca/filmer?season=sommer-2012#page-scroll

Stabekk 25. oktober 2011