Dette bruker vi penger på i ferien

Halvparten av oss brukte mellom 1000-4000 kroner i lommepenger sist vi var på sydenferie. Seks av ti handler med seg alkohol, mens hele tre av ti kjøper med suvenirer hjem. Det viser en landsdekkende undersøkelse Respons Analyse har gjort for Star Tour om nordmenns pengebruk i utlandet.

I følge undersøkelsen bruker menn mer lommepenger enn kvinner. Det er de eldste som handler mest alkohol, og på landsbasis ligger trønderne på landstoppen når det gjelder å handle med seg alkoholholdige varer hjem. Flere menn enn kvinner handler merkeklær, mens kvinner handler mer av sko, vesker og kosmetikk, kommer det fram av undersøkelsen.

Vi vil ha kjøleskapsmagneter og fingerbøller
30 prosent av de spurte i undersøkelsen handler med seg suvenirer hjem. Ivrigst er vestlendingene, mens de i Akershus og Oslo er minst opptatt av dette. De vil i større grad kjøpe merkeklær og lokal mat, viser undersøkelsen.

- Sommeren er høysesong for reising og i tillegg til å kose oss mens vi er på ferie liker vi nordmenn å handle med oss ferieminner hjem. At vi handler vin fra utlandet er kanskje ingen overraskelse, men mange nordmenn vil også ha med en minne fra stedet de besøker – i form av en suvenir. Det er ikke uvanlig å se kjøleskapsmagneter med greske blå-hvite hus hjemme hos norske familier, sier informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås.

Én av ti sier de vil bruke mer penger på shopping neste gang de skal på ferie. Åtte av ti sier de vil bruke det samme som de pleier.

Beregninger fra Star Tour viser at rundt 875 000 nordmenn reiser på en chartertur i løpet av sommeren. Feriefavorittene er Hellas, Tyrkia og Spania.

Bilder kan lastes ned her.

Om undersøkelsen
* Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Respons for Star Tour i februar 2013.
* Antall respondenter: 1005

Så mye brukte vi ukentlig i lommepenger per voksenperson sist vi var på sydenferie:
1000-3000 kr 25%
3000-4000 kr 20%
5000-6000 kr 15%
7000-8000 kr 5%
Under  1000 kr 5 %

Så mye penger planlegger vi å bruke på shopping  (utenom mat/drikke/utflukter) neste gang vi skal på utenlandsferie:
Mer enn før                                                 9%
Omtrent det samme som vi pleier             81%
Mindre enn før                                            8%
Handler ikke på ferie                                  2%