Faraofeber fra hele Norge

Eksotisk og familievennlig er stikkord når Star Tour i dag lanserer neste års vinterreiser. Det blir direktefly til Yucatan og drømmeøya Holbox i Mexico, sykkelturer i Bangkok, fotturer på Gran Canaria og 30 prosent flere Blue Village-hotell for landets barnefamilier. Egypt øker mest med 100 prosent og går dermed forbi Tenerife og Lanzarote. Totalt øker Star Tour med 20 prosent neste vinter.

- Egypt blir neste vinters store vinner! Med direktefly fra både Oslo, Bergen og Stavanger har Egypt for første gang klatret opp på en andre plass over våre største vinterreisemål. Bare Gran Canaria er større enn faraoenes land neste vinter, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. Hun forklarer den store økningen med en rivende produktutvikling de siste årene, og at kombinasjonen opplevelser, sol og hotellstandard er uslåelig. - Hotellene er like gode som på Kanariøyene, maten er blitt bedre og sammen med opplevelser i havet og den fantastiske kulturen er Egypt blitt et ettertraktet reisemål vinterstid. Det bor nok også en pyramidedrøm i de fleste av oss, smiler Petersson, som tror munn til munn-metoden også har hatt mye å si for interessen. - At fornøyde gjester kommer hjem etter en vellykket ferie er nok noe av det som betyr mest. For mange er det også viktig at Egypt bare er fem timers flytur fra Norge, sier hun. Star Tours nye Blue Village Exotic Aquamarine i Hurghada har vært et av vinterens mest populære Egypt-hoteller, og neste vinter åpner ytterligere et Blue Village Exotic i Sharm el Sheikh. I følge Star Tours beregninger kommer opp mot 60 000 nordmenn til å reise på en Egyptferie i løpet av neste vinter. Det er en økning på 70 prosent siden 2008. Mayakultur og paradisstrender En annen stor nyhet for alle med en eksotisk feriedrøm i magen er direktefly fra Oslo til Mexico og Yucatan-halvøya neste vinter. Star Tour flyr med sin populære Boeing 767 som har egne tv-skjermer med individuelt underholdningssystem til alle om bord. - Rosinen i pølsa er den idylliske paradisøya Holbox hvor Star Tour som eneste nordiske reisearrangør har sikret seg hele øya, sier kommunikasjonssjefen fornøyd. Isla de Holbox er et naturreservat som ligger to timer nord for Cancun, og hvor det verken finnes biler eller ruvende hoteller. Her tøffer elbiler rundt mens du rusler barbeint mellom små cabanas. Strendene er fantastiske, og det svenske METROmagasinet kåret nylig Holbox til verdens beste strand. Foruten nyheten Holbox åpner Star Tour også et nytt Blue Village i Mexico, og får flere nye voksenhoteller. - Mexico er et prisvennlig ferieparadis, med et kostnadsnivå som har sunket 10-20 prosent det siste året. Kombinert med unike opplevelser som mayabyen Chichen Itza, godt klima og vakre strender gjør dette Mexico til en av neste vinters vinnere. Thailand året rundt Satsningen på Thailand fortsetter hos Star Tour neste vinter, med reisemål og hoteller tilpasset alle aldersgrupper. En av nyhetene er sykkeltur i Bangkok, både i bysentrum og jungel, besøk ved broen over Kwai og avslappende dager i Hua Hin. - Vi åpner også et Blue Village Exotic i Koh Samet, og legger snorkleparadiset Koh Kradan sør for Koh Lanta inn i programmet. I følge Petersson er Thailand det landet foruten Egypt som vokser mest hos feriearrangøren. - Vi øker heler tiden, og vil totalt ha 110 000 nordiske reiser hit neste vinter. Per i dag har vi nordisk det bredeste og beste programmet til smilets land, fra små backpacker-paradis med hengekøyer til eksklusive femstjerners hotell i verdensklasse. Totalt anslår Star Tour at 150 000 nordmenn vil finne veien til Thailand i 2010. Satser på barnefamiliene Norges ledende feriearrangør fortsetter også satsningen på gode familiehoteller, og lanserer fire nye Blue Village neste vinter (Egypt, Mexico, Thailand og Tenerife). I tillegg kommer det fire nye Splash-hoteller inn i programmet. - Våre Splash-hotell med badeland har vært en suksess fra dag én. Nå mangedobler vi antallet hoteller og lanserer fire nye Blue Village. Kundene våre er på jakt etter hoteller som er tilpasset og skreddersydd deres behov. Når de velger Blue Village er det et sikkert kort med god kvalitet, høy standard , barneklubber og ikke minst Bamse som er for mange barn er en trofast ferievenn. Ferien blir viktigere og viktigere, og vi har høye forventninger. Vi har solgt halvparten av alle sommerreisene våre, og snart syv av ti sikre kort-hoteller. Det er alltid disse hotellene som går først. Kanariøyene fortsatt storfavoritten For mange nordmenn blir det ingen vinter uten Kanariøyene, og Gran Canaria er som vanlig det aller mest populære reisemålet. - Den kresne kanarigjesten krever stadig forbedring av programmet og denne vinteren har vi definitivt det største utvalget av eksklusive hoteller på øya. Samtidig presenterer vi også en TEMA-nyhet på Gran Canaria med sykling, vandringsturer, bananplantasjer og shopping. Det er siste tiskudd etter at vi i vinter lanserte våre håndplukkede Blue Unique-hoteller på Kanariøyene. Lena Petersson mener Kanariøyene for lengst har mistet harrystempelet. Nå reiser mange hit for å nyte deilige feriedager på luksushotell i toppklasse, gjerne kombinert med spa, shopping og gode restaurantbesøk. Flere reiser fra distriktene med Norwegian Neste vinter blir det også flere reiser fra distrikts-Norge, og Star Tour samarbeider med Norwegian om 80 prosent av disse flygningene. - Vi kommer til å fly direkte til Hurghada i Egypt fra både Bergen og Stavanger, og til Lanzarote fra Trondheim og Torp. Størst økning blir det fra Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Totalt beregner Star Tour at 350 000 nordmenn kommer til dra på en pakketur vinteren som kommer. Fem på topp hos Star Tour neste vinter 1. Gran Canaria 2. Egypt 3. Tenerife 4. Lanzarote 5. Thailand Bilder kan lastes ned her: http://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=0001453 Stabekk 18. mars 2010 Kontaktinformasjon: Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson, tlf 922 81 518 Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503 NOEN AV VINTERENS VIKTIGSTE NYHETER: MEXICO Nyhet! Star Tour flyr direkte hver annen uke fra Oslo til Yucatan-halvøya i Mexico. Flyreisen skjer med selskapets ombygde Boeing 767-maskiner, noe som blant annet betyr at det finnes egne tv-skjermer i hvert stolsete og individuell underholdning. Pris fra kr 7698, to uker (Cancun Clipper Club SS) Nyhet! Paradisøya Isla de Holbox (uttales Hållbosch). Pris fra kr 9298, to uker (Xalox Resort SSS) Nyhet! Blue Village Exotic Barceló Maya Beach SSSS, Playa del Carmen. Pris fra kr 13 798, to uker. 40-50% rabatt for barn EGYPT Nyhet! Direktefly med Norwegian fra Bergen og Stavanger til Hurghada. Nyhet! Splash Jungle Aqua Park Resort SSSS+, Hurghada. Pris fra kr 5798, en uke. Nyhet! Blue Village Exotic Mirabel Beach Resort SSSS+, Sharm el Sheikh. Pris fra kr 5398, en uke. Nyhet! Splash Coral Sea Splash Resort SSSS, Nabq Bay, Sharm el Sheikh. I salg fra april. Nyhet! Splash Aqua Blu SSSS, Ras um el Sid, Sharm el Sheikh. I salg fra april. THAILAND Nyhet! Koh Kradan, øyparadis sør for populære Koh Lanta, ved Koh Mook. Star Tour er eneste nordiske reisearrangør hit. Fantastisk snorklested. Hotellet heter Resort Seven Seas SSS+. Pris fra kr 12 898, to uker. Nyhet! Blue Unique Six Senses Destination & Spa SSSSS, Naka Yai. I salg fra april. Nyhet! Blue Village Exotic Saikaew Beach Resort SSS+/SSSS, Koh Samet. I salg fra april. Nyhet! Splash Centara Grand Mirage Beach Resort SSSSS, Naklua Beach. I salg fra april. KANARIØYENE Tenerife Nyhet! Blue Village Riu Buenavista SSSS, Playa Paraiso. Pris fra kr 5998, en uke. Nyhet! Santa Cruz de Tenerife. Ekte spansk storby med avenyer, tapasbarer, museer og en elegant havnepromenade. Santa Cruz kan også kombineres med El Hierro. Gran Canaria Nyhet! TEMA-reise med sykling og vandring på Gran Canaria. Pris fra kr 10 698, en uke. Nyhet! Gay-friendly hotels på Gran Canaria, Playa del Ingles. Bohemia SSSSS. Pris fra kr 8198, en uke. Vital Suites SSSSS, pris fra kr 6498, en uke. Lanzarote Nyhet! Blue Village Playa Flamingo på Lanzarote er renovert utvendig (strand, bassenger, restaurant osv).