Ferie for 70 kroner dagen

Nå selger Star Tour og resten av charterbransjen reiser til gi bort-priser. For mindre enn kostnadene av et brød og fire liter melk kan du fly og feriere en uke ved Middelhavet. Dobler du summen får du hotell i tillegg. Totalt selges nærmere 10 000 reiser til drømmepriser i ukene som kommer.

- Nå står vi foran årets beste uker for den som er ute etter kupp, sier adm. dir. Christian Lunde i Star Tour. I følge beregninger selskapet har gjort skal det legges ut rundt 9-10 000 restplasser på det norske markedet i løpet av mai måned.
- Her er det mange penger å spare for fleksible koffertpakkere. Foreløpig ligger vår laveste pris på 498 kroner. For under fem hundre kroner kan du fly tur/retur Kreta fra Stavanger. Skal du ha hotell på samme tur så koster det tre hundrelapper mer. Selv ikke Norwegian slår dette, forteller han.

Kupp i lavsesong
- Trenden er at høysesongflyene fylles til randen, mens kuppene samler seg i lavsesong som mai og juni før skoleferien. I mars hadde vi for eksempel 99,7 % belegg på flyene våre, det er ny rekord. Påskeflyene våre var proppfulle mange måneder i forveien. Vi forventer også at flyene i juli kommer til å være rimelig fulle, fortsetter Lunde, og anbefaler den som er på jakt etter de beste prisene å se på tilbudene i mai og i begynnelsen av juni.

Suksess for pakkesalg
Også daglig leder i restplass.no, Jason Eckhoff venter fullt trykk på nettsidene sine de neste ukene.
- Salget er i full gang. Nå er prisene lavene, og det er mange som sikrer seg gode ferier til lave priser. Sammenlignet med i fjor selger vi faktisk mer enn dobbelt så mye i disse dager, sier Eckhoff. Han har også registrert at det selges langt færre flybilletter enn tidligere.
- Det virker som om folk flest går for en pakke fremfor å pakke selv, sier han.

Mye for pengene
- Denne våren har det viktigste vært å få mye for pengene. I 2009 er vi ikke nødvendigvis så opptatt av hvor vi reiser, bare vi får en god pris og er garantert sol og sommer for feriepengene våre. Dessuten er nordmenn veldig klare for den gode, gamle “Sydenturen” fremfor å pakke reisen selv, mener Star Tour-sjefen.

Priseksempler, en uke, per pers, fra Oslo (hvis ikke annet er nevnt):
7/5 Kreta, kun fly fra kr 598
7/5 Kreta, uspes, fra kr 798
7/5 Kreta, Caldera Village SSSS, fra 1298 Luksus til lavpris
8/5 Mallorca, kun fly, fra kr 798
8/5 Mallorca, uspes, fra kr 998
8/5 Tyrkia, Marmaris, kun fly fra kr 898
9/5 Kreta, kun fly, fra Stavanger, kr 498
10/5 Rhodos, Blue Star Dionysos SSSS, fra kr 1773 Luksus til lavpris
11/5 Roma, kun fly, fra kr 998

Hvor reiser flest på pakketur sommeren 2009?
1. Hellas
2. Spania
3. Tyrkia
4. Kypros