Fire av ti daglig på nett i ferien

Nordmenn på ferie surfer i vei. Vi sjekker mail, vær og nyheter og deler gjerne bilder på facebook. Halvparten av oss var innom sosiale medier i forrige ferie og de unge var ivrigst. Mens menn leser jobbmail er kvinner på facebook og twitter. Dette er noen av funnene i en undersøkelse Respons Analyse har gjort for Star Tour.

- Selv om vi forbinder ferie med avslapning, tar vi med oss vanene hjemmefra. Da blir det naturlig å sjekke mail, værmelding og nyheter også når vi er på reise, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. En sterk trend er at stadig flere av oss har med smarttelefoner og nettbrett på ferie. I følge tall fra SSB (2012) har 57 prosent av nordmenn smarttelefon, og undersøkelsen Respons har gjennomført viser at halvparten av oss hadde med smarttelefon sist vi var på ferie. 35 prosent hadde med PC eller Mac, mens 13 prosent tok med seg nettbrett/iPad.

Værsyke kvinner og sportsinteresserte menn
Menn er dobbelt så ofte på nett som kvinner. Blant de som er på nett, sjekker 33 prosent av mennene jobbmail, 75 prosent leser nyheter og sport, mens kvinnene er opptatt av å sjekke værmeldingen (56%) og sosiale medier (60%). De under 35 år er mer på sosiale medier (75%) enn andre og bruker nettet mer aktivt enn de eldre til å sjekke restauranter, høre på musikk og bruke apper.
- Ettersom nettet i større grad følger med oss i lomma og integreres i ting rundt oss blir nettilgang som oksygen. Vi må snart omskrive Maslows behovspyramide, sier Atle Egenes, Star Tours websjef.

Men Facebooken min får du aldri...
Nesten fire av ti under 35 år sier de la ut oppdateringer på sosiale medier i ferien, mens to av ti i aldersgruppen 35 til 54 år gjorde det samme. Ivrigst til å legge ut oppdateringer er de som har barn.
- De fleste av oss har vel venner på Facebook som stadig deler bilder av småtrollene sine, og ferien er intet unntak. Internett erstatter i dag for mange det klassiske postkortet. Langt flere synes det er både enklere og mer naturlig å sende hjem et MMS-bilde fra bassengkanten eller med et tastetrykk dele ferieminner på sosiale medier.

Nettløs ferie i fremtiden
Til sommeren tilbyr Star Tour gratis internett på samtlige av sine 14 Blue Village familiehotell. Men i følge Petersson er det ikke nødvendigvis det nordmenn etterspør om noen år.
- Vi vet jo hvor ”livsviktig” det er for mange i dag å kunne logge seg på, men medievanene våre endrer seg, og om ikke lenge er kanskje framtidens luksus internettfrie hoteller, sier hun.
- Ikke minst med på tanke på at nettavhengighet er et voksende fenomen. Mange har nok opplevd hvor irriterende det kan være når poden insisterer på å sitte inne på nettet i stedet for å nyte sol og sommer i ferien.

Selv om nesten fire av ti nordmenn sier det er viktig eller svært viktig med nettilgang i ferien, er det likevel få som hevder de blir stresset av å ikke ha tilgang på nett (11 %).

Om undersøkelsen
* Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Respons for Star Tour i slutten av februar/starten av mars 2012
* Antall respondenter: 1019

Stabekk 26. mars 2012

Kommunikasjonsdirektør Lena S. Petersson
lena.petersson@startour.no

FRA UNDERSØKELSEN
Hadde du med deg noe av dette sist du var på ferie?
1. Vanlig mobiltelefon (55%)
2. Smarttelefon (47%)
3. PC/Mac (35%)
4. Nettbrett/iPad (13%)
5. Ingen av delene (1%)

Hvor ofte var du på internett i ferien?
1. Daglig (30%)
2. Var ikke på nett i ferien (25%)
3. 2-3 ganger i uken (13%)
4. Flere ganger daglig (12%)
5. 4-5 ganger i uken (9%)
6. Én gang i uken (8%)
7. Sjeldnere (4%)

Hva brukte du internett til i ferien?
1. Lese privatmail (72%)
2. Lese nyheter og spirt (71%)
3. Sosiale medier som Twitter, Facebook osv (53%)
4. Sjekke værmeldingen (53%)
5. Sjekke restauranter, aktiviteter osv på reisemålet (30%)
6. Lese jobbmail (27%)
7. Høre på musikk (14%)
8. Brukte apper jeg hadde lastet ned til bruk i ferien (12%)
9. Spille nettspill (6%)
10. Se filmer jeg har lastet ned (5%)
11. Andre ting (14%)

Hvor viktig er det for deg å ha tilgang til Internett i ferien din?
(rangert fra 1 til 5 hvor 5 er svært viktig og 1 svært lite viktig)
5 – svært viktig: 16%
4 – 20%
3 – 25%
2 – 15%
1 – svært lite viktig – 21%
Vet ikke 1%

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.