Her er sommerens mest populære reisemål

Rekordmange nordmenn reiser på pakketur til sommeren og flertallet skal feriere i Hellas, Tyrkia og Spania. Star Tours reiseeksperter har plukket frem sine beste tips til hva du bør se på de mest populære reisemålene.

- Etter en lang vinter er det mange som drømmer om sommer, sol og varme. Kombinasjonen dårlig vær og god økonomi gjør at rekordmange nordmenn har sikret seg en sydentur i år. Størst av sommerens ferieland er
Hellas, tett fulgt av Tyrkia og Spania, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. Totalt kommer 875 000 nordmenn til å reise på en pakketur i sommer.

Hittil har Star Tour solgt flest sommerreiser til Antalyakysten, Mallorca og Kreta. Her reisearrangørens beste tips til nordmenn som skal feriere her i sommer:

Alanya, Tyrkia:

Frokostutsikt i Tepe
Følger du veien opp mot Taurusfjellene til den lille byen Tepe, finner du Tepe Mountain Restaurant. Her får du ikke bare en herlig frokostservering, men også førsteklasses utsikt fra fjellene over Alanya.

Flammer og ruiner i Olympus
Hvis du vil ut på eventyr anbefaler vi å kjøre mot Olympus. I en smal dal ligger gamle ruiner fra fortidens byer og hamammer. Stedet er populært blant backpackere og omreisende, og du kan overnatte i en trehytte mellom furutrærne.  I Olympus kan du også oppleve Yanartas «brennende stein» som tyrkerne kaller det. Flammene som siver opp fra fjellet sies å stamme fra «Chimera», et mystisk beist som sprutet flammer fra munnen. Best mulighet for å se flammene har du dersom du besøker fjellet på kveldstid.

Snorkle med skilpadder i Moonlight Park Kemer
Nydelig strand hvor både barn og voksne trives. Husk å ta med snorkleutstyr! Er det én ting du ikke vil gå glipp av når du besøker stranden, er det å snorkle med havskilpadder.

Mallorca, Spania:

Vinsmaking
Bli med på Star Tours utflukt og vinsmaking i Mallorcas mest kjente vindistrikt. Vi besøker noen av Mallorcas vingårder, Macia Batle og Ribas, der noen av Spanias beste viner produseres. Midt i blinken om du er interessert i vin og tapas.

Fottur
For naturelskere med vandringslyst har Mallorca mye mer enn strender og feriefornøyelser. Øya har et hav av fine turstier og vandreruter – både for nybegynnere og viderekomne. Fjellkjeden Serra de Tramontana vest på Mallorca byr på varierte turmuligheter. Havnebyen Soller er også et godt utgangspunkt for gåturer.

Piratshow
En stor musikal i Palma Nova som er verdt å få med seg både for barn og voksne. Showet byr på latter, dramatikk, dans og akrobatikk på høyt nivå. Mens showet pågår serveres det middag. Utflukten kan bestilles gjennom Star Tour eller på www.piratesadventure.com.

Kreta, Hellas:

Sykkelutflukt
Bli med på Hellas Bikes utflukter rundt nærområdet i Platanias/Agia Marina. Her er det turer som passer for store og små, og du kommer garantert til å oppleve en del av det vestre Kreta som du aldri har sett før. Se oversikt over turer på www.hellasbike.net.

Kjør ut i det blå
Lei en bil og kjør i sydøstlig retning fra Chania og opp mot fjellene og de små landsbyene. Du trenger ikke kjøre langt for å finne det gamle og genuine Kreta. I hver lille landsby finner du lokale tavernaer hvor menyen ofte kun er på gresk. La kelneren bestille maten for deg eller be om meze – gresk tapas.
Kart og tips til kjøreruter får du av guidene på Kreta.

Hippieby
Ta en biltur til Matala som en gammel hippieby sør på Kreta. Her kan du gå rundt og kikke på mennesker, ta en dukkert på den lille romantiske stranden eller besøke noen av de gamle hippiene som fortsatt bor der. I juni huser byen en årlig hippiefestival som kan være verdt å få med seg.

Bilder kan lastes ned her.

Hit reiser vi på pakketur sommeren 2013
Star Tour har gått gjennom sommerprogrammet til syv av de største reiseaktørene som dekker rundt 98 prosent av pakkereisemarkedet.

1. Hellas – 277 000
2. Tyrkia – 260 000
3. Spania – 168 000
4. Kypros – 60 000
5. Bulgaria – 42 000
6. Kroatia – 22 000
7. Egypt – 18 000
8. Italia – 10 000
9. Tunisia – 8 000
10. Portugal – 6 000

Fem på topp sommerreiser hos Star Tour:
1. Tyrkia
2. Mallorca
3. Kreta
4. Rhodos
5. Kypros

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
kie@startour.no

Star Tour er en av Norges største turoperatører med 360 000 reisende årlig. Vi tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land, og i 2013 feirer vi vårt 40-års jubileum. I følge Norsk Kundebarometer har Star Tour Norges mest fornøyde kunder, både når det gjelder kundetilfredshet og kundelojalitet. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre og har som en del av TUI Travel Plc tilgang på reiser og ferier som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.