Her lever du billig i sommer

Rekordmange nordmenn planlegger en utenlandsferie i sommer. Dersom lommeboka skal bestemme hvor ferien går, er Bulgaria det landet det er billigst å feriere i. Det viser en prisundersøkelse Star Tour har gjennomført på sommerens mest populære reisemål.

- Bulgaria er den store prisvinneren når vi ser på de mest populære sommerreisemålene. For andre år på rad topper landet oversikten over de billigste landene å feriere i, forteller kommunikasjons- og markedsdirektør Lena Petersson i Star Tour.

En stor pizza til under 50 kroner, en biffmiddag til under hundre kroner og en halvliter øl til 15 kroner på restaurant gjør Bulgaria til det rimeligste landet å legge ferien til i sommer. På andreplass ligger Rhodos, etterfulgt av Kreta og Mallorca.

Selv om Tyrkia havner langt ned på listen, understreker Petersson at dette likevel er et av våre billigste ferieland.
- Nordmenn kan virkelig leve godt i Tyrkia. Å spise på restaurant er veldig billig og det samme gjelder matvarer på supermarked. Grunnen til at landet kommer dårlig ut sammenlignet med de andre i undersøkelsen, er at prisen på vin trekker opp, understreker hun.

Reisearrangøren har gjennomført undersøkelsen på sommerens mest populære reisemål, nemlig på Kypros, i Tyrkia, den spanske øya Mallorca og de greske øyene Rhodos og Kreta.

Det er tatt utgangspunkt i priser på mat og drikke som er vanlig å kjøpe på restaurant på ferie, som brus, kaffe, pizza og øl. I tillegg er prisnivået på mat og drikke på supermarkeder kartlagt. Prisene gir en pekepinn på hvor man kommer lengst med lommeboka i sommerferien.

Star Tour har hittil solgt over syv av ti sommerreiser.
Beregninger fra feriearrangøren viser at rundt 875 000 nordmenn kommer til å reise på en pakketur i løpet av sommeren.

Pristest sommer 2013:

1 liter ferskpresset appelsinjuice 23 20 17 13 12 13,5
169,5 104 165,5 191 149 170,5
TOTALT 527 374 553 720,5 559,5 495

Bilder kan lastes ned her.

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
kie@startour.no

Star Tour er en av Norges største turoperatører med 360 000 reisende årlig. Vi tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land, og i 2013 feirer vi vårt 40-års jubileum. I følge Norsk Kundebarometer har Star Tour Norges mest fornøyde kunder, både når det gjelder kundetilfredshet og kundelojalitet. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre og har som en del av TUI Travel Plc tilgang på reiser og ferier som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.