Høysesong for feriekupp

Mai og juni er høysesong for reiseglade på jakt etter feriekupp, og de neste ukene tømmer charterbransjen hyllene for tusenvis av pakkereiser til drømmepriser. Star Tour alene legger ut 5000 sommerreiser ned til halv pris.

- Mai og de første ukene i juni er og blir den beste periodene for raske koffertpakkere. Før skolene stenger er det godt om plasser til Middelhavet, og den som har mulighet til å reise kan spare mange penger, sier kommunikasjonsdirektør i Star Tour, Lena Petersson. Hun understreker også at dette er en av de ytterst få periodene i løpet av året hvor det er mulig å sikre seg gode merkevarehoteller på tilbud. - Som regel er våre mest populære familiehotell tidlig utsolgt, men nå kan du sikre familien et firestjerners Blue Village-hotell for drøyt 2000 kroner per person, sier hun. Pakketur et sikkert kort I følge Petersson har usikkerheten rundt askeskyen og flyforbud også lagt seg, og salget av reiser er igjen som normalt. Streiken og den finansielle uroen i Hellas ser heller ikke ut til å prege nordmenns reiselyst. - Nordmenn elsker Hellas, og mange av oss har funnet sin favorittøy og sitt favorittpensjonat som vi reiser tilbake til år etter år. Den lave eurokursen er også med på å sette fart i reiselysten, tror hun. I følge Petterson virker det som om folk flest har forstått at det å bestille en pakkereise er det sikreste de kan gjøre hvis de planlegger en ferie til Middelhavet. - Alle som bestiller ferien hos de store charteroperatørene er omfattet av Pakkereiseloven. Når kundene er usikre så merker vi at de går for det sikre valget. Det så vi i fjor under finanskrisen, og det merker vi i år også. Star Tour har hittil solgt nærmere syv av ti sommerreiser og totalt 14 prosent flere sommerreiser enn i fjor. Feriearrangøren estimerer at 750 000 nordmenn vil reise på pakketur i sommer. Priseksempler fra Oslo, en uke, pris per person: 16/5 Rhodos, uspesifisert, fra kr 1398 18/5 Algarve, Blue Star Dunamar SSSS, fra kr 2498 19/5 Sardinia, Hotell og leiligheter San Marco SSS+, fra kr 2299 25/5 Kefalonia, Leiligheter Asteris SSSS, fra kr 2249 8/6 Gran Canaria, Blue Village Playa Feliz SSSS, fra kr 2274 Priseksempler fra Bergen, en uke, pris per person: 15/5 Kreta, uspesifisert, fra kr 2498 Priseksempler fra Trondheim, en uke, pris per person: 15/5 Mallorca, Holiday Village Viva SSSS, fra kr 3548 Priseksempler fra Stavanger, en uke, pris per person: 27/5 Kreta, Castle Suites SSS, fra kr 2 399 Priseksempler fra Torp, en uke, pris per person: 16/5 Tyrkia, uspesifisert, fra kr 1598 Priseksempler fra Rygge, en uke, pris per person: 19/5 Tyrkia, uspesifisert, fra kr 1998 Priseksempler fra Molde, en uke, pris per person: 22/5 Mallorca, uspesifisert, fra kr 3498 Priseksempler fra Bodø, en uke, pris per person: 13/5 Kreta, uspesifisert, fra kr 3598 Bilder kan lastes ned her: http://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=feriekupp-NO Stabekk 6. mai 2010 Kontaktinformasjon: Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503