Høysesong for Sydenpakkere

Denne uken stenger skolene og de neste åtte ukene gjør 350 000 store og små nordmenn seg klare for pakketur. I følge Star Tours beregninger kommer mellom 750 og 800 000 nordmenn til å reise på pakketur i løpet av hele sommersesongen 2011. De mest populære ferielandene er Tyrkia og Spania.

- Vi har aldri solgt så mange julireiser som i år, og de neste dagene regner vi med rekordbestillinger. Det ustabile været minner nok mange om de to siste somrene som også var preget av regn og lave temperaturer over store deler av landet, sier administrerende direktør i Star Tour, Christian Lunde. Ikke uventet er det Tyrkia som er sommerens store vinner, og i følge Lunde er det mange grunner til at vi har trykket landet til våre feriehjerter.
- I Tyrkia får du flotte hotell til gode priser. I tillegg har landet en meget vakker kyst, lang sommersesong og flott kultur. Mange lar seg nok også friste av gode shoppingmuligheter, hyggelige mennesker og deilig mat, fortsetter han. I følge Star Tour kommer rundt 260 000 nordmenn til reise til Tyrkia på pakketur i løpet av sommersesongen og det er Alanya-området som er mest populært.

Grekofile nordmenn
Tradisjonen tro er det mange som ikke har hatt ordentlig sommer uten et besøk i Hellas. Nordmenn er rett og slett litt grekofile, og Kreta er det mest etterspurte reisemålet. Totalt vil nærmere 260 000 velge en gresk ferie i sommer og av dem reiser drøyt 130 000 til Kreta.
- Vi ser også økt etterspørsel etter andre greske øyer, blant annet Rhodos hvor vi har økt salget med 60 prosent fra i fjor. Hit er det snart ikke et ledig sete å oppdrive, i følge Star Tour-sjefen, som røper at også han har sikret seg og familien to ukers ferie på den greske øya.
- Spania har også en oppgang i år. Rundt 120 000 nordmenn skal feriere her i sommer, og det er jetsetøya Mallorca som er mest populær. Vi venter at rundt 85 000 setter kursen mot middelhavsøya i sommer. Dessuten har stadig flere fått øynene opp for Gran Canaria sommerstid.

Fremdeles ledig i solen
Hos Star Tour er mer enn åtte av ti sommerreiser nå solgt. Totalt har feriearrangøren solgt nærmere 25 prosent flere reiser enn på samme tid i fjor. Færrest ledige plasser er det fra Tromsø (98 prosent solgt), Rygge, Ålesund, Trondheim (alle 84 prosent solgt) og Molde (83 prosent solgt).
- For etternøler som kjenner sug etter sommertemperaturer er det mest å velge i blant reiser til Tyrkia, Bulgaria og Kypros, sier Lunde, som lover at han skal finne en plass i solen til alle som kontakter Star Tour de neste dagene.

Hit reiser vi på pakketur i sommer
1. Tyrkia
2. Hellas
3. Spania
4. Kypros
5. Bulgaria

Mest populære reisemål
1. Antalya
2. Kreta
3. Mallorca
4. Rhodos
5. Kypros

Bilder kan lastes ned her:

Se filmer fra de populære sommerdestinasjonene her:
www.startour.tv

Les reisetips fra de populære sommerdestinasjonene her:
www.ferietipset.no

Stabekk 23. juni

Tlf 928 66 503
www.startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr pakketurer med charterfly, rutefly og tog. Arrangøren er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern med 30 millioner kunder årlig, 50 000 ansatte og utreise fra 25 land. I Norden inngår Star Tour i TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.