I år drar vi til Mallorca

Mallorca ligger an til å bli rogalendingenes store sommerreisemål. Over halvparten av sommerens reiser fra Stavanger til den spanske ferieøya er solgt, melder Star Tour. Også Tyrkia, Hellas og Kypros er populære feriesteder. Beregninger feriearrangøren har gjort viser at 85 000 vil reise på pakketur fra Stavanger i løpet av sommeren.

- Vi har allerede solgt halvparten av sommerreisene fra Stavanger, og mest populært er Mallorca, sier kommunikasjonssjef Lena Petersson. Hun trekker frem fine strender, kort reisevei og mange barnevennlige hotell som noen av Mallorcas suksessfaktorer.
- Mallorca er også en populær øy for mange av Europas jetsettere. Catherine Zeta Jones og Michael Douglas er blant kjendisene som har feriehus her, og både den norske og spanske kongefamilien er jevnlig på besøk.

Et annet populært reisemål for ferierende rogalendinger er Tyrkia, hvor nesten åtte av ti junireiser allerede er solgt. Hakk i hæl blant rogalendingenes sommerfavoritter kommer Kreta etterfulgt av Kypros og Rhodos.

Snart fullt i mai
Det er de populære ukene i fellesferien det er størst rift etter reiser, men dersom rogalendingene ønsker å møte våren under palmene kan det også lønne seg å bestille reisen snart.

- Tre av fire maireiser til Kreta er allerede solgt, mens nesten åtte av ti Tyrkia-reiser allerede er revet bort i mai. I april er det knapt seter igjen dersom man ønsker seg til Tyrkia eller Mallorca fra Stavanger. Her gjelder det å bestille snart hvis man skal få plass på flyet, sier Petersson.

Stor pågang etter sommerreiser
Star Tour forteller om stor etterspørsel etter sommerreiser også på landsbasis. Totalt har salget økt med 14 prosent sammenlignet med fjoråret og feriearrangøren har hittil satt inn seks ekstrafly til Bulgaria, Tyrkia og Gran Canaria. Allerede nå er rundt halvparten av sommerens reiser solgt.

- Mange husker nok de siste tre somrene som regnet bort, og kombinert med god økonomi og en lav euro som ekstrabonus fristes nok mange til å sikre seg sol og varme denne sommeren, tror kommunikasjonsdirektøren.

Beregninger fra Star Tour viser at rundt 820 000 nordmenn vil reise på en pakketur i løpet av sommeren.

Fem på topp fra Stavanger sommeren 2012:
1 Mallorca
2 Antalya, Tyrkia
3 Chania, Kreta
4 Rhodos
5 Kypros

Fem på topp landsbasis sommeren 2012:
1 Antalya, Tyrkia
2 Mallorca
3 Kreta
4 Rhodos
5 Kypros

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 14. mars 2012

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.