I år drar vi til Tyrkia

Tyrkia ligger an til å bli trøndernes store favorittreisemål denne sommeren. Over halvparten av reisene fra Værnes til Antalya er allerede solgt, melder Star Tour. Også Mallorca og Gran Canaria er populære feriesteder. Beregninger feriearrangøren har gjort viser at totalt 90 000 vil reise på pakketur denne sommeren.

- Vi har allerede solgt over halvparten av alle sommerreisene fra Værnes, og mest populært er Tyrkia, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. Hun trekker frem de flotte strendene, høy hotellstandard, godt kjøkken og lave priser som noen av grunnene til at Tyrkia er så populært.
- Alanya er faktisk sommerens mest populære reisemål også på landsbasis, fortsetter Petersson. Trønderne trives dessuten også godt på Mallorca. Allerede nå er tre av fire augustreiser til den populære Middelhavsøya solgt. Hakk i hæl kommer Gran Canaria etterfulgt av Rhodos og Kreta.

Snart fullt i mai
Det er i de populære ukene i fellesferien etterspørselen er størst, men salget av maireiser har også vært bra de siste ukene. Den som ønsker en smak av sommer i vår bør snart bestemme seg.
- Men enn åtte av ti maireiser til både Rhodos, Tyrkia og Gran Canaria er allerede solgt fra Værnes. Her gjelder det å bestille snart hvis man skal få plass på flyet, smiler Petersson.

Stor pågang etter sommerreiser
Star Tour forteller om stor etterspørsel etter sommerreiser også på landsbasis. Totalt har salget økt med 14 prosent sammenlignet med fjoråret og feriearrangøren har hittil satt inn seks ekstrafly til Bulgaria, Tyrkia og Gran Canaria. Allerede nå er rundt halvparten av sommerens reiser solgt.

- Mange husker nok de siste tre somrene som regnet bort, og kombinert med god økonomi og en lav euro som ekstrabonus fristes nok mange til å sikre seg sol og varme denne sommeren, tror kommunikasjonsdirektøren.

Beregninger fra Star Tour viser at rundt 820 000 nordmenn vil reise på en pakketur i løpet av sommeren.

Fem på topp fra Trondheim sommeren 2012:
1:Antalya, Tyrkia
2:Mallorca
3: Gran Canaria
4: Rhodos
5: Chania, Kreta

Fem på topp på landsbasis sommeren 2012:
1: Antalya, Tyrkia
2: Mallorca
3: Kreta
4: Rhodos
5: Kypros

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 14. mars 2012

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.