Ja, vi nyter livet mer i ferien

Vi leser flere bøker, spiser mer dessert og blir mer amorøs i ferien – men treningen sparer vi til vi kommer hjem. Det viser en undersøkelse Star Tour har gjort om nordmenns ferievaner.

Undersøkelsen viser at nordmenn gjerne unner seg litt ekstra på ferie – både av mat, drikke, velvære og hverandre.

- I ferien vil nordmenn virkelig koble av og ha ferie. Da legger vi bort forpliktelser som husvask, regninger, stress og jobb, og nyter det gode liv. På ferie unner vi oss gjerne ting som ofte kun er forbeholdt helgen her hjemme. Nordmenn skjemmer seg gjerne litt bort med god mat og drikke, spa og massasje i ferien, sier informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås i Star Tour.

Mer romantikk i ferien
Halvparten de spurte oppgir at de leser flere bøker og unner seg mer dessert i ferien. I tillegg blir nesten seks av ti nordmenn mer amorøs i ferien (60 % av menn og 57 % av kvinner). Kun én prosent av de spurte hevder de blir mindre amorøse i ferien.

Sol er viktigst
Det er først og fremst sol som er den viktigste faktoren for å holde feriehumøret oppe. 45 prosent av de spurte sier at sol er viktigst for godt feriehumør, mens én av fire mener det viktigste er at reisefølget er i godt humør. Fire av ti sier at dårlig vær kan ødelegge det gode feriehumøret.
- Sol og varme er en viktig faktor når nordmenn reiser på ferie. Med den ustabile sommeren vi opplever her hjemme nå, er det nok mange som heller kunne tenkt seg å tilbringe en uke eller to under palmene, sier Irgens Ertsås.

Beregninger fra Star Tour viser at rundt 850 000 nordmenn vil reise på en pakketur i løpet av sommeren.

Bilder kan lastes ned her.

Utdrag fra undersøkelsen:
Spiser du mer dessert når du er på ferie?
Mer 54 %
Samme som hjemme 33 %
Mindre 12 %

Trener du mer eller mindre når du er på ferie?
Mindre 41 %
Samme som hjemme 32 %
Jeg trener ikke 14 %
Mer 13 %

Leser du flere bøker når du er på ferie?
Flere 50 %
Samme som hjemme 23 %
Leser ikke bøker 17 %
Færre 10 %

Blir du mer amorøs i ferien?
Mer 58,5 %
Samme som hjemme 40 %
Mindre 1,5 %

Unner du deg mer velvære (som f. eks massasje eller spa-behandlinger) på ferie?
Mer 56 %
Samme som hjemme 40 %
Mindre 4 %

Vil du si at du nyter livet mer når du er på ferie?
Ja 99 %
Nei 1 %

Om undersøkelsen:
Sendt på e-post til Star Tours kunder i juli.
Antall respondenter ca 1785

Stabekk 23. juli 2012

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
kie@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.