Kreta er bergensernes sommerfavoritt

Bergenserne har sikret seg tre av fire av sommerens sydenreiser fra Flesland, melder Star Tour. Kreta er den store vinneren, fulgt av Kypros og Rhodos. Totalt kommer rundt 73 000 bergensere til å reise på pakketur til sommeren. Det viser beregninger Star Tour har gjort.

- Når bergenserne skal på pakketur er det Kreta som er førstevalget, tett fulgt av Kypros, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. Totalt er tre av fire pakketurer fra Bergen utsolgt, og i skoleferien begynner det å blir trangt om plassen. Åtte av ti reiser er allerede solgt fra Bergen i juli.
- Til Rhodos og Bulgaria er det knapt et ledig sete å oppdrive. Flyene til Tyrkia er snart fullsatte de også. De som er ute etter et spesifikt reisemål bør bestemme seg raskt om de vil sikre seg plasser, fortsetter hun.

Tre millioner på ferie
I følge en undersøkelse Respons analyse gjennomførte for Star Tour tidligere i år planlegger rundt 150 000 bergensere en utenlandsferie i sommer. Totalt vil nærmere 2,3 millioner nordmenn tilbringe sommerferien utenfor landegrensene.
Beregninger Star Tour har gjort viser at nærmere 1,1 millioner nordmenn vil reise på en pakkeferie i løpet av 2010. Rundt 750 000 drar på pakketur i løpet av sommeren.

Fakta om undersøkelsen:
* Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Respons Analyse i februar 2010
* 1062 respondenter i alderen 16-64 år.

Fem på topp fra Bergen
1. Kreta
2. Kypros
3. Rhodos
4. Antalya, Tyrkia
5. Mallorca

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 16. juni 2010

Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503

Star Tour er en av Norges største reisearrangører med en omsetning på 1,48 milliarder og 237.000 passasjerer i 2009. I følge en undersøkelse gjort for Aftenposten er Star Tour den reisearrangøren nordmenn flest foretrekker å reise med. Star Tour har som mål å være ledende innen miljø, og miljøsertifiserer derfor alle sine Blue Village i Europa. Selskapet er en del av TUI Nordic som tilbyr feriereiser i Norge, Sverige, Danmark og Finland. I gruppen inngår også flyselskapet TUIfly Nordic. TUI Nordic er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. TUI Travel Plc har 30 millioner kunder årlig, 50 000 ansatte og tilbyr reiser til 25 land. TUI Travel fikk i 2009 World Travel Awards som verdens beste turoperatør.