Kreta er sommerfavoritten

Trønderne har sikret seg seks av ti pakketurer fra Værnes til sommeren. Kreta er den store vinneren, fulgt av Antalya og Kypros melder Star Tour. Beregninger feriearrangøren har gjort viser at rundt 78 000 trøndere vil reise på pakketur fra Værnes i løpet av sommeren.

- Når trønderne skal på pakketur er det Kreta som er førstevalget, sier reisekonsulent Grete Rønning hos Star Tour i Trondheim. I følge Rønning er det mange grunner til Kreta har slått an i Trondheim.
- Kreta er en stor, flott øy med mange utfluktsmuligheter og gode hoteller. At den er gresk er heller ingen ulempe. Trønderne er glade i Hellas og reiser gjerne tilbake til det samme hotellet år etter år, fortsetter hun.  Star Tour har så langt solgt mer enn syv av ti Kreta-reiser fra Trondheim og det er avgangene i mai som går kjappest unna.
- Det er knapt et ledig sete igjen og i juni begynner det også å fylles opp, fortsetter Rønning.
Et annet populært ferievalg blant trøndere er Tyrkia. Over halvparten av sommerens Tyrkia-reiser fra Værnes er solgt og her er det også knapt med plasser i mai. Etterspørselen har vært stor også i juni, tre av fire reiser til Antalya er fullsatt.
- Vi har også stor interesse for Kypros. To av tre reiser er allerede solgt og det er mai som er mest populært, sier Star Tours reisekonsulent.

Tyrkia større enn Hellas

På landsbasis er det Tyrkia som er sommerens store vinner. Beregninger fra Star Tour viser at drøyt 256 000 nordmenn vil reise på pakketur til Tyrkia i løpet av sommersesongen. Det er noen hundre flere enn til Hellas som følger etter på en andreplass.  På tredjeplass kommer Spania hvor Mallorca er det definitivt mest populære reisemålet for pakketurister.

Beregninger fra Star Tour viser at rundt 750 000 nordmenn vil reise på en pakketur i løpet av sommeren. Selskapet har økt med 17 prosent flere sommerreiser enn i fjor og har allerede solgt nærmere seks av ti ferier.

Fem på topp fra Trondheim
1. Kreta

2. Antalya
3. Kypros
4. Mallorca
5. Rhodos

Fem på topp hele landet
1. Kreta
2. Alanya
3. Kypros
4. Rhodos
5. Mallorca

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 24. mars 2010

Tlf: 928 66 503

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr pakketurer med charterfly, rutefly og tog. Arrangøren er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern med 30 millioner kunder årlig, 50 000 ansatte og utreise fra 25 land. I Norden inngår Star Tour i TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.