Mallorca er nordmenns sommerfavoritt

Det er stor pågang etter reiser i fellesferien, og seks av ti av sommerens reiser er allerede solgt, melder Star Tour.  Storfavorittene er Mallorca og Tyrkia, etterfulgt av Kreta og Rhodos. Beregninger Star Tour har gjort viser at 875 000 nordmenn kommer til å reise på en pakketur i løpet av sommeren.

- Nordmenn har vært tidlig ute med å bestille seg sommerferien i år. Etter en lang vinter er det nok mange som vil sikre seg en uke eller to med sol og varme. Det merker vi godt på etterspørselen etter sommerreiser,
sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour.

Det er trønderne, sørlendingene og nordlendingene som er ivrigst etter å få sommerferien i boks. Der er syv av ti sommerreiser allerede solgt. I juni er det knapt turer igjen fra Tromsø Lufthavn og Bodø, melder Star Tour.

Flest nordmenn har sikret seg en sommerferie til Mallorca, og det de populære familiehotellene Blue Village og Blue Star som bestilles først.
- Sommerferien er høysesong for barnefamilier på tur, og denne gruppen er opptatt av god hotellstandard. Nordmenn har god råd og velger det beste. Ferien er for mange de viktigste ukene i året og folk er opptatt av å velge hoteller med god kvalitet for den beste ferieopplevelsen, sier Petersson.

Nordmenn vil ha sol, varme og opplevelser
I en reiseundersøkelse Respons Analyse har gjennomført for Star Tour sier halvparten av de spurte at det viktigste ved valg av utenlandsferie er sol og varme. Like mange oppgir at det å oppleve nye land og steder og muligheten til å kombinere sol med nye opplevelser er det viktigste.
- Mange husker nok at fjorårets sommer regnet bort og vil sikre seg sol, men gjerne i kombinasjon med aktiviteter og nye inntrykk, sier Petersson.

Sommerens fem på topp på landsbasis:
1. Mallorca
2.
Antalyakysten, Tyrkia
3. Kreta
4. Rhodos
5. Kypros

Bilder kan lastes ned her.

Stabekk 22. april 2013

Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson
lena.petersson@startour.no

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
Tlf. +47 476 33 558
kie@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.