Mallorca er sommerfavoritten

Rogalendingene har sikret seg seks av ti pakketurer fra Sola til sommeren. Mallorca er den store vinneren, etterfulgt av Tyrkia og Kreta, melder Star Tour. Beregninger reisearrangøren har gjort viser at 87.000 vil reise på en pakketur fra Stavanger i sommer.

- Rogalendingene har vært tidlig ute med å bestille sommerferien i år.
Etter en lang vinter er det nok mange som vil sikre seg en uke eller to med sol og sommer. Det merker vi godt på etterspørselen etter sommerreiser, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour.

Reisearrangøren har allerede solgt 75 prosent av junireisene til Mallorca.
I tillegg til den spanske ferieøya er Tyrkia et populært ferievalg blant rogalendingene. Seks av ti av sommerens Tyrkia-reiser fra Sola er solgt og i mai er det knapt ledige seter igjen.
- Mallorca er et kjært reisemål for mange, men vi har også stor pågang til Tyrkia da man gjerne får mer for pengene her enn andre reisemål, forteller Charlotte Lunder i Ticket Kvadrat.

Sommerferien er høysesong for barnefamilier på tur, og det er spesielt familiehotellene Blue Village og Blue Star som er etterspurt.
- Flertallet er ute etter gode hoteller og helst Blue Village, Blue Star og Blue Couples da mange har gode erfaringer herfra. Pris har ikke så stor betydning, siden mange er redde for at sommeren i Norge skal bli like dårlig som i fjor og vil sikre seg sol og varme, sier selgeren.

Også på landsbasis melder Star Tour om stor pågang på sommerreiser. Totalt er seks av ti av reisene i sommerhalvåret er solgt. Beregninger reisearrangøren har gjort viser at 875 000 nordmenn kommer til å reise på en pakketur i sommer.

Sommerens fem på topp fra Stavanger
1. Mallorca
2. Antalyakysten, Tyrkia
3. Kreta
4. Rhodos
5. Kypros

Bilder kan lastes ned her.

Stabekk 22. april 2013

Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson
lena.petersson@startour.no

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
Tlf. +47 476 33 558
kie@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.