Mer enn 30 nyheter til 13 land!

Mer enn 30 nyheter til 13 land! Venter du fortsatt på sommeren? Nå er den her. Star Tour, Norges største reisearrangør, presenterer tirsdag 26. oktober sommerkatalogen 2005. Og her står nyhetene i kø - hør bare; Calabria i Sør-Italia, Costa Dorada - Barcelonas sydkyst, øya Brac i Kroatia, øyene Malta og Gozo, nytt Blue Village på Kreta, bilrundreise på Amalfikysten i Italia, Shanghai i kombinasjon med Beijing eller hva med Albania i kombinasjon med greske Korfu eller en tur til Beirut fra Kypros? Neste sommer lanserer Star Tour mer enn 30 nyheter i 13 land. Nyhetene følger to hovedtrender - opplevelser og avslapping. - Vi ser to tydelige trender i reiseverdenen akkurat nå. Stadig flere ønsker kombinasjonsreiser hvor opplevelsen står i fokus. Parallelt har vi den motsatte trenden hvor avslapping er målet med ferien, sier Jørn Kristiansen, daglig leder i Star Tour. - Disse to trendene preger neste års nyheter fra oss. Vi presenterer hele 42 hoteller med Blue Inclusive. Her tar du fri fra lommeboken og får "alt" servert. I tillegg har vi 14 nye kombinasjons- og bilreiser for de som er på jakt etter opplevelser, fortsetter Kristiansen. Nyhet - Calabria på Italias sydspiss Helt siden arrangøren startet med sin første reise til Italia på 60-tallet, har antallet reisemål vært i vekst. Neste sommer øker Star Tour antall reiser til pastaens hjemland med hele 25 prosent. - Norge har de siste årene gått fra traktekaffe til espresso. Vi er blitt italienifiserte og god mat, vin, design og mote fra Italia er på de flestes ønskelister. Italia er for mange ensbetydende med god smak. Vi vil alle ha en bit av kulturen til kanskje Europas mest komplette ferieland. Og når vi ikke reiser til Italia så kjøper vi oss gjerne litt pesto og parmesan i butikken mens vi drømmer om "den store Italia-reisen", forteller informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour. Med Calabria lanserer nå Star Tour sitt reisemål nummer 15 i Italia. Badebyene Tropea og Punto Vaticano ligger på sydspissen av den italienske støvel - rett ovenfor den legendariske vulkanøya Stromboli. Området er kjent for gode oster, rødløk og mafia. Her er det smale veier, små vinprodusenter og ysterier bak enhver sving. Calabria er også kjent for sitt meget klare badevann. Hit valfarter italienerne selv fra hele landet for å nyte noen av landets beste strender. Bare en båtreise unna ligger de kjente øyene Lipari, Vulcano og Stromboli, og for de med en liten Solberg i magen er det bare å bestille Star Tours bilrundreise. - Dette er det rustikke Italia, med små bord, hjemmelaget pasta og pølser. Her er det langt fra Gucci og Prada og brede fortau. Her møter du det varme, åpne og sjenerøse Italia, kanskje det mange forbinder med det "ekte Italia", forteller Lena Petersson. Comeback for Spania Etter et par års opphold er det spanske fastland igjen tilbake på feriekartet til Star Tour. Denne gangen med nykommeren Costa Dorada - eller Barcelonas sydkyst. Området ligger en knapp time fra Barcelona, og Star Tour presenterer her tre badebyer, en ny TEMA-rundreise i Katalonia, kombinasjonen badeferie og Barcelona - og sist, men ikke minst Universal sin park Port Aventura. Dette er Spania og Universals svar på EuroDisney i Paris. Parken har fire millioner besøkende per år, og byr blant annet på 21 show og egen "karibisk kyst". Kroatia - direkte fra Trondheim og Oslo Fra neste sommer starter Star Tour med direktefly til Split med Makarska riviera og øya Brac. Brac er kjent fra mange postkort for sin vakre strandtunge. Her kan du leie din egen lille båt med parasoll og kjølebag i jakten på drømmestranden. Foruten sol & badeferie presenteres en ny TEMA-rundreise hvor bl.a. Dubrovnik og Mostar i Bosnia er noen av høydepunktene. Fortsatt vekst i øst Det østlige Middelhavet er på fremmarsj med Tyrkia, Bulgaria og Kroatia i spissen. Bare på tre år har Norges ledende arrangør økt antall reiser hit med hele 125 prosent. - Vi ser at veksten i det østlige Middelhavet først og fremst går på bekostning av Hellas. Land som for eksempel Kroatia og Bulgaria er mer prisgunstige og gir i dag mer for pengene enn andre land rundt Middelhavet, forteller Jørn Kristiansen, i Star Tour Kombinasjonsreiser i tiden Star Tour tilbyr totalt 14 nye kombinasjonsreiser og bilferier neste sommer - nyhetene er Albania & Korfu, Kypros & Beirut, Minirundreise Provence & Nice, golf i Provence, to nye bilrundreiser i Provence Shanghai & Xian & Beijing, Shanghai & Beijing, Shanghai & Beidaihe & Beijing og Hammamet & Sidi Bou Said. I tillegg kommer nye cruiseruter - to fra Korfu og fire fra Mallorca og fire nye TEMA-rundreiser. 800 hoteller på nettet og 25 storbyer i butikkene Star Tour har lansert egen hotellportal på nettet. Dette er startskuddet på en nysatsning som også vil omfatte rutefly på sikt. Fra før har arrangøren tatt inn 25 storbyer fra Prisma. Fra 1. januar planlegger Star Tour å overta Prisma sine ruteflybaserte reiser, og vil da være en komplett ferieleverandør med alt fra Kanariøyene til storbyferie i Praha og jungeltrekking i Brasil. Vekst for charter Etter et par svake år med sviktende kjøpekraft og økt konkurranse har vinden nå snudd for reisebransjen. 2004 har så langt vært et godt år for charterbransjen. Star Tour melder om en stabilisering i markedet, og vekst i totalmarkedet for charter neste år. Totalt beregner Star Tour at 890 000 vil reise på charter i 2005. En økning på drøyt to prosent. Stabekk, 26. oktober 2004 Bilder: Internetadresse: www.holidayphoto.nu Username: borrowphoto Password: 7496 Keyword: s05 For ytterligere informasjon eller bilder kontakt: Jørn Kristiansen Daglig leder 67 11 51 00 95 06 00 36 Lena Petersson Informasjonssjef 67 11 51 00 92 28 15 18 Star Tour er Norges største reisearrangør med en omsetning på 1,5 milliarder og 300.000 passasjerer i 2003. Star Tour inngår i Fritidsresegruppen som tilbyr charterreiser i Norge, Sverige, Danmark og Finland. I gruppen inngår også Prisma og charterfly selskapet Britannia Nordic. Fritidsresegruppen inngår i TUI AG (Tourism Union International), Europas ledende reiselivskonsern. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no