Mindre penger til sparegrisen – mer til reisekassa

I disse dager mottar nordmenn milliarder av kroner i feriepenger – og over halvparten av pengene skal brukes på nettopp ferie. Det viser en undersøkelse Respons Analyse har gjort for Star Tour.

- Det er liten tvil om at mange nordmenn bruker feriepengene på å sikre sommerferien. Når feriepengene kommer skyter også etterspørselen etter reiser i været og salget øker, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour.

I undersøkelsen sier hele 53 prosent at feriepengene skal brukes på en ferietur - til sammenligning svarte 47 prosent det samme i feriearrangørens undersøkelse for to år siden.

Og det er trønderne som er mest ivrige etter å rømme til sol og varme. 58 prosent av de i Trøndelag sier nemlig at de skal bruke feriepengene på reiser. Hakk i hel kommer østlendingene (56 %), nordlendingene (54 %) og vestlendingene (54 %).
- Etter alt gråværet i Trøndelag, er det ikke overraskende at trønderne drømmer om sol og varme. Nå skal sommerferien sikres, sier Larsen-Vonstett.

Omtrent to av ti sier de skal bruke feriepengene på å betale løpende regninger eller spare i bank. De unge mellom 16 og 24 år skal sette mest i banken (38 %), mens de mellom 45 og 55 år sier de skal bruke pengene på ferie (72 %). Omtrent én av ti kvinner sier de vil bruke feriepengene på å kjøpe klær, mens kun fem prosent av mennene svarer det samme.

Snart kommer også skattepengene inn på kontoen til nordmenn. Ifølge Larsen-Vonstett er det flere nordmenn som velger å spare disse pengene.
- Mens feriepengene i hovedsak brukes til ferie, går mesteparten av skattepengene derimot i sparegrisen (25 %). To av ti sier at skattepengene skal brukes på ferie eller betale løpende regninger, forklarer hun. Larsen-Vonstett legger til at det er nordlendingene som setter mest skattepenger i banken (35 %), mens de i Hedmark og Opplandområdet sparer minst (12 %).

Slik bruker vi feriepengene:
. Reise på ferie (53 %)
2. Betale løpende regninger (21 %)
3. Spare i bank (19 %)
4. Pusse opp huset (14 %)
5. Betale ned på forbrukslån (8 %)
6. Kjøpe klær (7 %)
7. Betale ned på huslån (7 %)
8. Gå på restaurant (5 %)
9. Kjøpe sportsutstyr (3 %)
10. Kjøpe ny bil (3 %)
11. Spare/investere i aksjefond (2 %)
12. Annet (6 %)
13. Jeg får ikke feriepenger (20 %)

Slik bruker vi skattepengene:
1. Spare i bank (25 %)
2. Reise på ferie (21 %)
3. Betale løpende regninger (18 %)
4. Pusse opp huset (11 %)
5. Kjøpe klær (6 %)
6. Betale ned på forbrukslån (6 %)
7. Betale ned på huslån (6 %)
8. Gå på restaurant (3 %)
9. Kjøpe ny bil (3 %)
10. Kjøpe sportsutstyr (2 %)
11. Spare/investere i aksjefond (2 %)
12. Annet (7 %)

Om undersøkelsen:
* Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Respons for Star Tour i slutten av mai 2012.
Antall respondenter: 1003

Bilder kan lastes ned her.

Kommunikasjonsdirektør Lena S. Petersson

lena.petersson@startour.no

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
kie@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.