Nå forsvinner restplassene

Skal du sikre deg fly- og pakkereiser til gi-bort-pris må du være rask. I midten av september er salget over. Allerede nå spår bransjen færre restplasser neste sommer.

- De neste ukene er det fremdeles gode kuppmuligheter for dem som skal sørover, sier administrerende direktør i Star Tour, Christian Lunde. Han mener dette primært skyldes en kombinasjon av for mange reiser i markedet og at fellesferien og ferien for de fleste av oss er en saga blott. I følge Lunde har kundene nå en sjelden anledning til å sikre seg etterlengtet sol og varme til latterlig lave priser. - Vi har solgt flyreiser til populære Middelhavsland for under 400 kroner, og jeg tror man skal vente lenge før man får se noe lignende igjen, spår Lunde. Også bransjedirektør Rolf Forsdahl mener dette er en situasjon som neppe gjentar seg neste år. - Det er jo ikke uvanlig at det blir dumpingsalg på ledige seter når tilbudet er større enn etterspørselen. I år har det vært spesielle utfordringer knyttet til å beregne markedsbehovet, og dermed blir det noen ekstra fristende tilbud i tiden mellom sommer- og høstferie. Men dette er en situasjon som markedet er tjent med – ikke arrangørene, så dette bør man ikke regne med vil gjenta seg hvert år, sier Rolf Forsdahl. Og tradisjonen tro, når høstferien melder sin ankomst i slutten av september er det slutt på moroa. - Høstferien er den reisen kundene våre bestiller lengst tid i forveien, og her har det vært stappfullt lenge, sier Lunde. Priseksempler Avreise fra Oslo, en ukes varighet, pris per person. 27/8 Kreta, kun fly, kr 798 27/8 Kreta, uspes, kr 1198 28/8 Mallorca, kun fly, kr 598 28/8 Mallorca, uspes, kr 1598 28/8 Tyrkia, uspes, kr 998 29/8 Tyrkia, Alanya, kun fly, kr 798 31/8 Kypros, uspes, kr 1798 31/8 Roma, kun fly, kr 1798 Bilder kan lastes ned her: http://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=0000693 Stabekk 25. august 2009 Kontaktinformasjon: Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson, tlf 922 81 518 Kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503