Nordmenn fornøyd med sommerferien

Tre av fire sier de er fornøyd eller svært fornøyd med årets sommerferie. Det viser en ny og landsomfattende undersøkelse Respons har gjort for Star Tour.  De som har vært på et cruise eller en togferie er mest fornøyd med ferien. Flertallet ferierte på hytta eller hos familie og venner.

- Det blir ofte gjort undersøkelser på hvor vi reiser, men denne gangen ville vi finne ut hvor fornøyde nordmenn er med ferien sin. Det har jeg aldri tidligere sett noen undersøkelse på, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour.

Mest fornøyd med cruise og tog
Respons analyse gjennomførte den landsrepresentative undersøkelsen for Star Tour, og resultatet viser at det store flertallet er fornøyd med årets sommerferie. 38 prosent av de spurte sier de er svært fornøyd, mens 37 prosent er fornøyd. De mest fornøyde dro enten til sjøs eller med tog.
- Vi har brukt en skala fra en til seks hvor seks betyr at du har vært svært fornøyd med ferien din. Både tog og cruise scorer 5,4 poeng. Hakk i hæl med 5,3 poeng kommer pakketur og en ferie hvor man har bestilt både fly og hotell på egen hånd, sier Petersson. Også opplevelsesreiser, campingtur, båt- og bilferie scorer høyt i undersøkelsen. Samtlige får fem poeng.

Ja takk, begge deler
Fornøydhetsgraden varierer også i forhold til hvor vi ferierte. Mest fornøyd var de som reiste til Portugal (5,6 poeng), Italia (5,5 poeng), Kroatia, Hellas og Asia (alle 5,3 poeng).
- Norge og Norden kommer et lite stykke bak, men holder seg tett oppunder femtallet. Det er kanskje litt overraskende siden været var såpass dårlig her hjemme i sommer, men det viser nok at folk gjør flere ting i løpet av sommeren. Det blir litt Ole Brum: Ja takk, begge deler. Vi startet kanskje med en uke i Syden og fortsatt med to uker på hytta. Med litt godvær og brunfarge i bagasjen betyr det ikke alltid så mye at temperaturen er lav og at regnet bøtter ned, tror Petersson, som selv kombinerte en lang Hellas-ferie med late dager på hytta i Son utenfor Oslo.

Positiv Norges-interesse
Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin ser positivt på interessen for Norge som reisemål.
- Jeg synes det er hyggelig at såpass mange nordmenn er fornøyd eller godt fornøyd med ferien i eget land. Nordmenn er viktige  for norsk reiseliv både i forhold til hva de legger igjen og ikke minst muligheten for ferie utenfor høysesong, sier han.

Stabekk 7. september 2010

Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503

FAKTA FRA UNDERSØKELSEN

På en skala fra 1 til 6 (1 er svært lite fornøyd og 6 er svært fornøyd),  hvor fornøyd var du med sommerens hovedferie?

1 1%
2 2%
3 6%
4 16%
5 37%
6 38%

Slik ferierte flertallet (flere svar mulig)

På hyttetur 27%

Spania og Tyrkia 5,2

Norden 4,9
Norge 4,8

Star Tour er en av Norges største reisearrangører med en omsetning på 1,48 milliarder og 237.000 passasjerer i 2009. I følge en undersøkelse gjort for Aftenposten er Star Tour den reisearrangøren nordmenn flest foretrekker å reise med. Star Tour har som mål å være ledende innen miljø, og miljøsertifiserer derfor alle sine Blue Village i Europa. Selskapet er en del av TUI Nordic som tilbyr feriereiser i Norge, Sverige, Danmark og Finland. I gruppen inngår også flyselskapet TUIfly Nordic. TUI Nordic er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. TUI Travel Plc har 30 millioner kunder årlig, 50 000 ansatte og tilbyr reiser til 25 land. TUI Travel fikk i 2009 World Travel Awards som verdens beste turoperatør.