Nordmenn prisbevisste etter finanskrisen: All inclusive halverer matbudsjettet

En barnefamilie på fire kan mer enn halvere matbudsjettet dersom de velger en all inclusive-ferie.

Det viser beregninger feriearrangøren Star Tour har foretatt. I Tyrkia er det mest å spare. Her får familien nærmere 4000 kroner til overs hver uke dersom de velger et all inclusive-hotell. - Vi har gjennomgått prisnivået på fem populære reisemål i sommer og funnet at matbudsjettet for en familie på fire kan reduseres med opp til 60 prosent dersom de velger all inclusive fremfor å kjøpe maten på egen hånd, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour. Hun legger til at mange vil spare mye mer, siden regnestykkene bare inkluderer prisen på frokost, lunsj og middag. Drikkevarer, is og snacks er ikke tatt med, siden forbruket av disse varene ofte varierer fra familie til familie. Når du har all inclusive er alt av drikkevarer og ofte også is og snacks inkludert. Mest å spare i Tyrkia Star Tour har prissjekket Mallorca, Tyrkia, Kypros, Kreta og Gran Canaria. Samtlige steder er det penger å spare for all inclusive-familier, alt fra 12 til 60 prosent! Mest til overs får du i Tyrkia hvor all inclusive-pakkene er veldig rimelige. Velger du riktig hotell kan familien spare 60 prosent, eller minst 4000 kroner etter en uke. - Det betyr at familien kan unne seg å spise både flere middager og lunsjer utenfor hotellområdet og likevel gå i pluss uten problemer, påpeker Larsen-Vonstett. Valutasikrer feriebudsjettet I følge Star Tours informasjonssjef, som selv tilhører en kjernefamilie på fire, er det rundt 50 prosent flere av Star Tours kunder som velger all inclusive til sommeren enn i fjor. - I forbindelse med fjorårets finanskrise og den sterke euroen merket vi en stor økning i etterspørselen etter all inclusive. Nordmenn ville valutasikre feriebudsjettet. Når økningen fortsetter i år skyldes det nok blant annet at mange har opplevd all inclusive som en positiv ferieform, noe de ønsker å gjenta. Dessuten er vi nok blitt mer bevisst at vi skal ha valuta for feriepengene våre, sier hun, og legger til at en all inclusive-ferie ofte er det mest stressfrie en barnefamilie kan gjøre. - Det ser jeg bare på meg selv og min egen familie. Det er deilig å slippe å tenke på innkjøp og matlaging eller transport og leting for å finne passende restauranter. Dessuten vet jo alle vi som har barn at det kan bli dyrt å bestille mat som bare blir halvspist. Barna blir kanskje sultne i løpet av kort tid, og det går fort en del penger på småmåltider. Iskrembudsjettet blir fort høyt også, smiler Star Tours Elisabeth . 79 hoteller å velge blant Denne sommeren har Star Tour totalt 79 hotell hvor all inclusive enten er inkludert i prisen eller kan bestilles som tillegg. - Hva som er inkludert varierer etter hotellets standard. Et minimum er frokost-, lunsj- og middagsbuffet, drikkevarer som vann, brus og lokale alkoholholdige drikker samt noen av hotellets aktiviteter. På Star Tours egne Blue Inclusive-hoteller får du dessuten alltid snacks, drikke fra baren, iskrem og mellommåltider i tillegg, sier Larsen-Vonstett. Star Tours all inclusive-hoteller sommeren 2010: * Tyrkia (22 all inclusive-hotell, fire hotell hvor all inclusive bestilles som tillegg) * Tunisia (elleve all inclusive-hotell) * Bulgaria (syv all inclusive-hotell) * Rhodos (seks all inclusive-hotell) * Mallorca (fem all inclusive-hotell, seks hotell hvor all inclusive bestilles som tillegg) * Korfu (tre all inclusive-hotell) * Kreta (to all inclusive-hotell, ett hotell hvor all inclusive bestilles som tillegg) * Kypros (to all inclusive-hotell) * Gran Canaria (ett all inclusive-hotell, tre hotell hvor all inclusive bestilles som tillegg) * Portugal (to all inclusive-hotell) * Kefalonia (ett hotell hvor all inclusive kan bestilles som tillegg) Bilder kan lastes ned her: http://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=allinclusive-NO Stabekk 28. april 2010 Kontaktinformasjon: Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503 DETTE KOSTER FERIEN DIN Vi har tatt utgangspunkt i at to voksne og to barn mellom to og 12 år reiser sammen. Vi har sjekket hva det koster å spise en enkel frokost, lunsj og middag i Tyrkia, Mallorca, Kreta, Kypros og Gran Canaria. Denne kostnaden har vi sammenlignet med prisen for å kjøpe en all inclusive-pakke som tillegg når hotellet allerede er betalt. Vi har brukt Star Tour-hotell med den rimeligste all inclusive-pakken i regnestykkene. Vi har ikke tatt med utgifter til vann, is, brus, øl, vin og annen snacks. Dette kommer i tillegg til dagsbudsjettet, men er inkludert i all inclusive-pakkene. TYRKIA Leiligheter Ark SSS, Alanya Her betaler hele familien totalt kr 2740 for en all inclusive-pakke i en uke (kr 391 pr dag). Dersom familien skal kjøpe mat på egen hånd koster det totalt kr 6720 (kr 960 pr dag). Is, vann, brus, øl, vin og snacks kommer i tillegg. En familie på fire sparer fra 3980 kroner på å velge all inklusive. All inclusive-ferie er hele 60 prosent billigere enn om du spiser tre daglige måltider på restaurant. Prisnivå: Frokost: ca kr 50 Lunsj: ca kr 70 Enkel middag: ca kr 120 En øl (50 cl): ca kr 25 I butikk: 1 liter vann: ca kr 5 Mineralvann på boks (33 cl): ca kr 6 Et hvitt brød: ca kr 2 MALLORCA Leiligheter Cala Millor Park SSS Her betaler hele familien totalt kr 5220 for en all inclusive-pakke i en uke (kr 745 pr dag). Dersom familien skal kjøpe mat på egen hånd koster det totalt kr 8120 (kr 1160 pr dag). Is, vann, brus, øl, vin og snacks kommer i tillegg. En familie på fire sparer fra 2900 kroner på å velge all inclusive. All inclusive-ferie er hele 36 prosent billigere enn om du spiser tre daglige måltider på restaurant. Prisnivå: Frokost: ca kr 60 Lunsj: ca kr 80 Enkel middag: ca kr 150 En øl (50 cl): ca kr 19 I butikk: 1 liter vann: ca kr 8 Mineralvann på boks (33 cl): ca kr 8 Et hvitt brød: ca kr 15 KRETA Blue Village Atlantica Caldera Beach SSSS Her betaler hele familien totalt kr 6370 for en all inclusive-pakke i en uke (kr 910 pr dag). Dersom familien skal kjøpe mat på egen hånd koster det totalt kr 7280 (kr 1040 pr dag). Is, vann, brus, øl, vin og snacks kommer i tillegg. En familie på fire sparer fra 910 kroner på å velge all inclusive. All inclusive-ferie er 12,5 prosent billigere enn om du spiser tre daglige måltider på restaurant. Prisnivå: Frokost: ca kr 50 Lunsj: ca kr 90 Enkel middag: ca kr 120 En øl (50 cl): ca kr 30 I butikk: 1 liter vann: ca kr 6 Mineralvann på boks (33 cl): ca kr 6 Et hvitt brød: ca kr 8 KYPROS Blue Village Nausicaa Beach SSSS Her betaler hele familien totalt kr 6370 for en all inclusive-pakke i en uke (kr 910 pr dag). Dersom familien skal kjøpe mat på egen hånd koster det totalt kr 7700 (kr 1100 pr dag). Is, vann, brus, øl, vin og snacks kommer i tillegg. En familie på fire sparer fra 1330 kroner på å velge all inclusive. All inclusive-ferie er 17 prosent billigere enn om du spiser tre daglige måltider på restaurant. Prisnivå: Frokost: ca kr 50 Lunsj: ca kr 75 Enkel middag: ca kr 150 En øl (50 cl): ca kr 25 I butikk: 1 liter vann: ca kr 13 Mineralvann på boks (33 cl): ca kr 8 Et hvitt brød: ca kr 12 GRAN CANARIA Blue Village Playa Feliz SSSS Her betaler hele familien totalt kr 4900 for all inklusive i en uke (kr 700 per dag). Dersom familien skal kjøpe mat på egen hånd koster det totalt kr 6020 (kr 860 per dag). Da kommer alt av annen mat og drikke som is, brus, øl, vann, vin i tillegg. En familie i en uke sparer fra kr 2320 på å velge all inklusive. All inclusive-ferie er 19 prosent billigere enn om du spiser tre daglige måltider på restaurant. Prisnivå: Frokost: ca kr 45 Lunsj: ca kr 70 Enkel middag: Ca kr 100 Øl (50 cl): ca kr 25 I butikk: 1 liter vann: ca kr 6 Mineralvann på boks (33 cl): ca kr 6 Et hvitt brød: ca kr 5 Hva er inkludert når du kjøper all inclusive? Alle måltider, drikke til maten og lokale drikker samt noen av hotellets aktiviteter og underholdning. Innholdet varierer avhengig av reisemål og hotellets klassifisering.