Nordmenn tviholder på sydenturen

Nær tre millioner nordmenn planlegger en utenlandsreise det kommende året og syv av ti skal tilbringe sommerferie utenfor Norge. Det viser en stor reiseundersøkelse som er gjennomført av YouGov for Star Tour. Hver fjerde nordmann bruker pengene de får til overs etter rentekuttene på ferie. Bare nedbetaling av lån og sparing prioriteres høyere, og ferie prioriteres tre ganger så høyt som ny bil.

Det er lite som tyder på at finanskrisen har tatt fra Kari og Ola reiselysten. Ifølge Star Tours ferske og landsrepresentative ferieundersøkelse har over to millioner nordmenn planer om å tilbringe sommerferien utenfor Norge.
- Tallene underbygger både det vi og andre eksperter har sett tidligere, nemlig at vi verner om feriene våre. Feriebudsjettet er blitt noe av det siste som kuttes når privatøkonomien blir strammere. En undersøkelse nylig presentert av Nordea viser akkurat samme tendens. Bare seks prosent er redd de ikke får råd til å reise på ferie i år, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour.

Bare lån og sparing før ferie
At reiser og ferier er viktig i nedgangstider viser også prioriteringene vi gjør når lommeboka blir fetere i takt med rentekuttene. Bare nedbetaling av lån og sparing er viktigere enn å bruke pengene på en ferietur.
- Å dra på utenlandsferie prioriteres likt med oppussing hjemme, hver fjerde lånetager sier de vil bruke noen av rentepengene her. Det betyr at man nærmest kan si at en reise har gått fra å være en forbruksvare til å bli en investering, mener Petersson, og får medhold av forbrukerøkonom Ellen Dokk Holm i Postbanken.
- Sommerferien er veldig viktig og mange føler nok at de virkelig fortjener en skikkelig ferie etter et helt års arbeid. Finanskrisen har gjort folk mer forsiktige ved at de både vil nedbetale lån og spare mer, men det å komme seg vekk fra vante omgivelser, få litt "luft under vingene", bruke tid på hverandre og få fine opplevelser sammen med venner eller familie settes nok høyt. Når alt kommer til alt, lever vi bare en gang og da er det for mange viktigere med gode opplevelser enn en ny bil, mener Dokk Holm.

Pris viktigere enn noen gang
Samtidig viser Star Tours undersøkelse at pris er tilbake som det aller viktigste kriteriet for valg av feriereiser. I mai i fjor var det ingen finanskrise, og lommebøkene våre var fremdeles vidåpne. Da ble pris rangert på fjerde plass, etter sol og varme, kultur og opplevelser.
- Nå er det back to basic, sier Lena Petersson. Hun mener at i strammere, økonomiske tider vender vi tilbake til det trygge, solide og forutsigbare som hytta på fjellet sydenturen til Mallorca og kjøttkaker til søndagsmiddag.
- Vi ser en helt annen nøkternhet i reisemønsteret. Nå er det litt ”ut” med luksusreiser og glamorøse cruise. Det er pakketurer til Middelhavet, sol og varme til fornuftige priser som er ”in” mener hun.

Drømmen om sol og varme
Drømmeferien er for de fleste sol og varme kombinert med ulike aktiviteter. En av fire oppgir dette som sin drømmeferie (25 %). Deretter følger en reise til et eksotisk reisemål som for eksempel Thailand (18 %) og en klassisk sol- og badeferie på tredje plass (10 %).
- Trendene i år er at vi reiser kortere og vil kutte storbyferiene. I år dropper vi en storbyhelg eller to, og vik kommer også til å se en nedgang i reiser til de mest eksotiske reisemålene. Thailand kommer uansett til å klare seg bra, ikke minst takket være miksen av god kvalitet og lave priser. Dette bekrefter også undersøkelsen.
- Våren 2008 var eksotiske reiser det vi drømte mest om. I år er det rett og slett sol og varme som er drømmen vår.

Åtte av ti har vært utenlands siste år
Nærmere åtte av ti, eller rundt tre millioner nordmenn har i følge undersøkelsen vært på en eller flere utenlandsreiser det siste året. En av fire har vært utenlands to ganger, og like mange oppgir tre eller flere utenlandsferier de siste 12 månedene.

Nesten halvparten av de spurte mener det er viktig at feriearrangøren har et miljøengasjement (45 %), men bare 12 prosent sier de kommer til å endre ferievaner som følge av klimautfordringene.

Om undersøkelsen:
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av analyseselskapet YouGov i februar 2009
1049 respondenter i alderen 16-64 år

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 10. mars 2009

Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson, tlf 922 81 518
Kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503

FAKTA FRA UNDERSØKELSEN:

Hvor planlegger vi å reise sommeren 2009?
Danmark 23 %
Hellas 20 %
Sverige 18 %
Spania 14 %
Italia 13 %
Storbritannia 11 %
Frankrike 10 %
Tyskland 8 %
USA 7 %
Tyrkia 6 %

Hvordan vil du bruke pengene du har fått ekstra etter rentereduksjonene den siste tiden?
Nedbetaling av lån 49 %
Spare 39 %
Pusse opp hjemme 25 %
Dra på utenlandsferie 23 %
Kjøpe bil 7 %
Kjøpe møbler 6 %
Dra på innenlandsferie 4 %
Kjøpe klær 3 %
Vet ikke/uaktuelt 16 %

Sør- og rogalendingene er definitivt blant dem som er mest villige til å bruke rentepengene på utenlandsreiser (32 %). Samtidig er de også mest opptatt av å nedbetale lån (53 %). I Oslo og Akershus foretrekker man nedbetaling av lån (52 %), sparing (43 %) og utenlandsreiser (23 %) fremfor oppussing (19 %). I Hedemark og Oppland er man minst opptatt av å dra på utenlandsferie (19 %). Østlendingene er minst opptatt av å nedbetale lånet (45 %). Vestlendingene er også blant dem som er minst opptatt av å betale ned på lånet, men blant dem som er mest opptatt av sparing (43 %). I vår nordlige landsdel er de minst opptatt av sparing (33 %) og oppussing (19 %), og det er her man finner den største vet ikke-gruppen (22 %).

Drømmeferien
Sol og varme kombinert med aktiviteter 25 %
Eksotiske reisemål som for eksempel Thailand 18 %
En avslappende klassisk sol og badeferie 10 %
En cruiseferie til Karibia eller Middelhavet 10 %
En storbyferie med shopping og kultur 8 % •

Det er trønderne som i størst grad drømmer om sol og varme kombinert med aktiviteter og opplevelser (31 %). I Oslo og Akershus finner man dem som drømmer minst om denne ferietypen (21 %). Her drømmer man derimot mest om en eksotisk ferie (21 %), noe hedemarkingene og opplendingene er minst opptatt av (14 %). Sør- og rogalendingene er dem som drømmer mest om cruise (14 %), men det er man mindre opptatt av i Nord-Norge (8 %). Nordlendingene er blant dem som dømmer mest om en klassisk solferie i Europa, noe de deler med innbyggerne i Hedemark og Oppland. Storbyferie med shopping og kultur fenger sør- og rogalendingene minst (4 %), men desto mer innbyggerne i Oslo og Akershus (12 %).

Dette er viktigst når vi velger utenlandsferie (flere valg mulige):
Pris på reisen 31 %
Sol og varme 27 %
Kombinere sol/varme og opplevelser 27 %
Oppleve nye land og steder 25 %
At reisemålet/landet er trygt 23 %
Interessant lokalkultur og opplevelser 20 %

Pris er viktigst for de aller fleste, bortsett fra trøndere og nordlendinger. For dem er sol og varme viktigere (34 % og 30 %) enn reisekostnaden (31 % og 28 %). For innbyggere i Oslo og Akershus kommer det å oppleve nye steder (32 %) også før reisens pris (31 %). Mest opptatt av pris er vestlendinger, sør- og rogalendinger (begge 34 %). Oslofolk er også mest opptatt av lokal kultur (23 %), mens dette er minst aktuelt for trønderne (15 %). De er derimot mest opptatt av å kunne kombinere sol og varme med nye opplevelser (32 %), noe nordlendingene er minst opptatt av (23 %).

Oppsummering:
75 % planlegger en utenlandsferie i løpet av de neste 12 månedene
19 % planlegger både en sommer- og en vinterferie
13 % vet ikke om de skal på utenlandsferie
12 % planlegger ikke ferie

85 % av alle fra Oslo planlegger ferie det neste året (flest)
84 % av alle fra Agder-fylkene planlegger ferie det neste året (flest)
52 % av alle fra Sogn og Fjordane planlegger ferie (færrest)

69 % planlegger en sommerferie til utlandet
14 % er usikre på om de skal på sommerferie til utlandet
17 % planlegger ikke sommerferie til utlandet

79 % av alle trøndere planlegger en sommerferie til utlandet (flest)