Norges første test-turister ut på tur

Norges første test-turister er klare for å sjekke ut reisetilbud for Norges største reisearrangør, Star Tour. Allerede denne uken kommer de tilbake fra testtur til Kreta, mens avreise til Portugal og Sicilia skjer like etter. – De har vide fullmakter til å teste alle deler av reisen og ikke minst selve reisemålet. Dette gjør vi for å bedre totaltilbudet for alle våre kunder, sier Ingvild Elise Larner i Star Tour. Det hele startet med at Star Tour i vår gikk ut med originale og nasjonale ”stillingsannonser”, på jakt etter medlemmer og deltakere til Nordens største og første nettbaserte reisefellesskap. Resultatet ble 8200 ble medlemmer – av disse har 400 søkt om å få teste reiser for Star Tour. – At "objektive" forbrukere uten bindinger tester produkter og reisetilbud på vegne av andre forbrukere, er på mange måter en mye mer troverdig metode å benytte, enn at produsenten eller arrangøren selv er ansvarlig for testingen, sier kanalsjef for Internett i Star Tour, Ingvild Elise Larner. – Så vidt meg bekjent er det første gang en norsk reisearrangør sender helt "vanlige" nordmenn ut på en såkalt testreise. Med andre ord reiser de ut som turister på lik linje med alle andre, men får dekket reise og opphold. Til gjengjeld skal de anmelde og vurdere Star Tours totale tilbud, det vil si alt fra transport, hotell, service, informasjon og oppfølging på selve reisemålet. For oss er det helt klart et poeng at våre representanter på reisemålene ikke opplyses om hvem testerne er og når de kommer, sier hun. I denne omgang har Star Tour valgt ut tre par og en familie. Parene er fra Mandal, Narvik og Vinterbro i Ås, og skal teste ut henholdsvis rundreise i Portugal, bilrundreise på Sicilia, og eksklusiv hotelltur til Kreta. En familie fra Høyanger i Sogn skal også til Kreta, men derimot teste ut et av Star Tours familiekonsepter, Bamseklubben inkludert. Parene ble valgt ut på bakgrunn av sine skriftlige søknader, som avslørte et oppriktig engasjement for å ville ta på seg ”samfunnsoppgaven” å teste reiser, stor interesse for reising, samt gode formidlingsevner. ”Testkaninene” skal også dele sine reiseerfaringer med de 8000 medlemmene i det nettbaserte reisefellesskapet, via rapporter og dagbøker. - Vi ønsker at de tre parene og familien som nå legger ut på reiser i høst virkelig er grundige, og gir oss konstruktive tilbakemeldinger på hva som fungerer bra, og hvor det eventuelt ligger et forbedringspotensial fra vår side. Disse turene er ett av flere tiltak i Reisepanelet som skal hjelpe oss som reisearrangør i å bli en enda bedre, avslutter Ingvild Elise Larner. Stabekk, 5. september, 2006 Lena Petersson Informasjonssjef Tel. 92281518 67115205 Ingvild Larner Kanalsjef internett Tel. 93211664 For bilder kontakt: svein.ardal@startour.no