Ny katalog: Back to basic for TEMA-reiser

Star Tours TEMA-reiser presenterer 49 reiser og hele 10 nyheter i sin nye
vinterkatalog. Nære opplevelser er i fokus og aktivitetsferier dobles. Det betyr blant annet sykkeltur på Lanzarote og vandring i Atlasfjellene, samtidig som det er rom for en-gang-i-livet-reiser som sjimpansesafari i Afrika og gourmetreise til Japan.

- I likhet med den internasjonale reisebransjen merker vi at TEMA-kundene nå er i ”back to basic”-modus i 2009. Når verden er urolig søker vi mennesker til det trygge og kjente. Derfor er også flere av våre nyheter reiser til kjente reisemål, som sykkeltur på Lanzarote, streiftog i Atlasfjellene i Marokko og en utvidet Thailandreise med Laos på programmet, sier produktansvarlig Monica Maurud i Star Tour. Hun viser til gode tall for Star Tours reiser med TEMA, og finanskrisen ser ikke ut til å ha tatt reiselysten fra rundreisefolket.
- I fjor var rundt 4000 nordmenn med på en TEMA-tur, og foreløpig er det lite som tyder på at det blir færre i løpet av 2009.

Betaler mye for eksklusive opplevelser
Samtidig ser Maurud også en mottrend til det kjente, nære og trygge. Selskapets mest eksklusive reiseopplevelser det siste året har vært populære blant kundene.
- Høstens luksuriøse reiser med Afrikas svar på Orientekspressen, Rovos Rail, er allerede utsolgt, og vi har satt opp ekstrareiser. Også den kostbare rundreisen i Japan til sommeren har vært etterspurt, fortsetter hun. Selv om reisene koster opp mot 60 000 kroner tror Maurud spektakulære og en-gang-i-livet-opplevelser utenom det vanlige fremdeles vil ha et marked.
- Derfor tror vi også det vil være interesse for vinterens nyheter som sjimpansesafarien ved Tanganyikasjøen og gourmetreisen til Japan. Dette er en type reise du gjør en gang i livet, og da er det mer en investering enn en kostnad, mener produktansvarlig hos Star Tour.
At det fremdeles er marked for eksklusive reiser overrasker heller ikke bransjedirektør Rolf Forsdahl i HSH.
- Vi så ganske raskt at den økonomiske usikkerheten førte til et ønske om å få mest mulig ut av de feriekronene man ville bruke. Samtidig er det også et faktum at mange har svært så god økonomi i år, og også disse vil ha sin store ferieopplevelse. Derfor overrasker det ikke at det selges godt med reiser i de dyrere klassene. Det er faktisk også dem som bevisst kjøper "luksusreiser" nå fordi de også er prisgunstige, samtidig som man regner med at det blir litt mindre pes på destinasjonene fordi mange europeere ikke har råd til å reise på samme måte som oss i år, sier han.

23 aktivitetsreiser
Etterspørselen etter sykkel- og vandringsturer er fremdeles stor, og totalt øker TEMA utvalget av aktivitetsreiser med 15 prosent, til 23 reiser i 2009.
- Også i vinterhalvåret har vi satset mer på vandring- og sykkelreiser, og til vinteren mer enn dobler vi antallet reiser med nye turer til Lanzarote, Nepal og Atlasfjellene, sier Monica Maurud. Mange kunder har dessuten ønsket mer tid på egenhånd, og stadig flere reiser får nå mer slakk i programmet. Som eneste kulturreisearrangør har dessuten TEMA-reiser mulighet til å la kundene kombinere flere av reisene med en ukes sol- og badeferie. Totalt kan ti av TEMAs reiser gjøres som en kombinasjonsreise neste vinter, blant annet på Den dominikanske republikk, i Thailand, Egypt og Kanariøyene.

200 000 drømmer om TEMA
At potensialet for TEMA-reiser er stort viser en undersøkelse som ble gjennomført av analysebyrået YouGov for Star Tour i mars. For nesten en million nordmenn er drømmeferien en reise hvor de kan kombinere sol og varme med opplevelser. Nærmere 200 000 drømmer om en TEMA-reise, og neste like mange om en aktiv ferie.

Vinterens TEMA-katalog er den 40. i rekken. Reisene kan bestilles fra og med onsdag 29. april og da finnes de også presentert på www.tema.startour.no

Fem på topp – TEMA-land
1. Egypt
2. Sør-Amerika