Nye fly til Napoli, Trieste og Varna

Novembermørket siger på, og vi teller minus på gradestokken utenfor. Og drømmer om sommer. Om bare føtter og fløyelsnetter. Star Tour, Norges største reisearrangør, er førstemann ut med den store sommerkatalogen - breddfull av nyheter, sol og varme. Sommerkatalogen - nummer 32 i rekken - er på 522 sider, veier 926 gram og teller mer enn 30 nyheter og 16 land. Arrangøren frister blant annet med direktefly til Trieste og Napoli, cruise fra Barcelona, lekre villaer med eget basseng for storfamiliene og sykkeltur med TEMA i Dolomittene. Den største satsningen neste sommer kommer i Bulgaria – som får en vekst på 95 prosent, fulgt av Italia med 22 og Tyrkia med 17 prosent. Ferieland nummer en, Hellas, viser en tilbakegang på et par prosent mens ferieland nummer to, Spania, øker med fem prosent.

- Sommeren i år har vært ellevill. Nordmenn kunne ikke komme seg fort nok av gårde, og neste sommer legger vi opp til en økning i antall sommerreiser, forteller daglig leder Jørn Kristiansen i Star Tour. - Totalt regner vi med at 920 000 nordmenn vil reise på pakketur neste år – en oppgang på 30 000 fra i år, fortsetter Kristiansen. – Pakkereisen lever i beste velgående, og vi tror mange vender tilbake til oss når de ser at selvpakket ikke alltid blir verken rimeligere, enklere eller bedre, avslutter Kristiansen. Fortsatt vekst i øst – Bulgaria dobler Veksten i den østlige delen av Middelhavet fortsetter. Star Tour øker antall reiser både til Tyrkia og Bulgaria. – Fra å være en grå andunge er Bulgaria blitt en flott svane, sier Jørn Kristiansen i Star Tour. – Landet og ferieproduktene har gjennomgått en ekstrem forvandling, og samtlige av våre kunder blir positivt overrasket når de kommer hit, avslutter han. Star Tour vil fly direkte fra tre byer til Sunny Beach neste sommer – Oslo, Stavanger og Trondheim. I tillegg kommer et nytt direktefly fra Oslo til Varna i Bulgaria med området Golden Sands som flaggskipet. Det var på Capri jeg så henne komme… Star Tour styrker sitt Italia program ytterligere med direktefly til Trieste og Napoli. Neste sommer har reisearrangøren Norges bredeste og mest komplette Italia-program med fem fly i uken til 13 italienske reisemål. Med direktefly til Napoli lanserer arrangøren Capri og Amalfi kysten som nyheter for Italia-frelste nordmenn. Amalfi kysten er stedet hvor de ”vakre og kjente leker”. Til Capri reiste kronprinsparet vårt, og på Amalfi ferierer Hollywood stjerner som Brad Pitt, Gwyneth Paltrow og Ben Affleck. - Dette er et område som er kjent for sin skjønnhet, gode klima og atmosfære. Kanskje ikke den rimeligste ferien du kan få - men kanskje den lekreste, avslører Lena Petersson, informasjonssjef i Star Tour. – Og glem ikke at du kan bo på Hotel Excelsior Vittoria i vårt program – hotellet hvor Henrik Ibsen i sin tid skrev Gjengangere, avslutter hun. En flyplass – tre land og fem reisemål Star Tour lanserer direktefly til Trieste i Italia neste sommer. Byen ligger øst for Venezia like ved grensen til Slovenia og Kroatia. Her kan man velge og vrake i reiser, og det blir valgets kval melder arrangøren. For hør bare; hva sier du om en uke med TEMA på sykkeltur i Veneto og Dolomittene, eller hva med et cruise ut fra Venezia, eller hva med en ukes badeferie i italienske Grado, eller hva med SPA ferie i Portoroz i Slovenia eller et stup ut fra klippene i Rovinjs gamleby i Kroatia…Totalt teller området minst 25 kombinasjoner melder Star Tour. - Dette er sommerens godbit, og en skikkelig nyhet for det norske markedet sier Lena Petersson i Star Tour. Her kan du ta en cappuccino til frokost i Italia, dra på dagstur til Venezia før du avslutter med kasino i Slovenia. Eller visa versa. Byene og opplevelsene ligger som perler på en snor. Selv falt jeg pladask for den lille byen Grado vest for Trieste – et fint reisemål både for liten og stor med langgrunne strender og elegante restauranter, avslutter Petersson. Comeback for fastlands-Spania Neste sommer blir det direkte fly til Barcelonas sydkyst fra både Bergen og Oslo. Costa Dorada var nyhet denne sommeren, og kombinasjonen sol, bad og Barcelona har slått godt an hos Ola og Kari. Sommeren 2006 utvides programmet med kjente Costa Brava. I tillegg lanserer Star Tour som nyhet reiser til Costa de la Luz i Sør Spania – på grensen mot Portugal. Andre nyheter Katalogen er krydret med nyheter. Andre fristelser er: øya Symi ved Rhodos, ny bilrundreise i Piemonte og Liguria i Italia, ny bilrundreise på Korsika, Puerto de Pollencas på Mallorca og Ölüideniz - den mest avfotograferte stranden i Tyrkia. Med TEMA har arrangøren over 80 reiser, og perler i Provence er en av nyhetene neste sommer. En reise i store kunstneres fotspor – så vel som i den populære forfatteren Peter Mayles sine. Gla’nyheter for barnefamiliene Mine barn, dine barn, våre barn og svigermor. Dagens moderne familie – eller fusjonsfamilien – stiller nye krav til den moderne reisearrangør. For knapt et halvt år siden lanserte Star Tour konseptet Blue Villas – villaer av høy standard med flere soverom og eget basseng. Fra dag en har Blue Villas slått an. Neste sommer blir det flere villaer i katalogen – blant annet på Kypros, Kreta, Mallorca, og i Portugal og Toscana. En annen gla’nyhet for barnefamilene står Blue Village for. Her spiser barna gratis når mor eller far bestiller halvpensjon eller frokost i ferien. Bamse på nett Siden sidene www.bamseferie.no ble lansert har over 55 000 svenske og norske barn besøkt sidene. Mest suksess har svømmespillet og flysimulatoren hatt blant de yngste. Til sommeren er Bamse å treffe på 24 Blue Village og Blue Star. Nær 5 av 10 fra distriktene Totalt vil Star Tour fly fra ti flyplasser neste sommer – fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. Nyheter er Kreta fra Ålesund, Tyrkia fra Torp, Bulgaria fra Trondheim og Stavanger og Barcelonas sydkyst - Costa Dorada fra Bergen. Til Syden for 23 timers jobbing I 1965 måtte du arbeide opptil 192 timer for å kunne kjøpe en toukers reise med Star Tour i fellesferien til Mallorca. I 1985 var antallet timer nede i 74. Og i 2005 kunne du komme deg av gårde i fellesferien til Mallorca med knappe 23 arbeidstimer. – En sydenferie er nesten blitt like viktig og vanlig som oppvaskmaskinen på kjøkkenet. Vi greier oss ikke uten, smiler daglig leder Jørn Kristiansen i Star Tour. – Og akkurat som med hvitevarer har det aldri vært bedre og rimeligere å reise – den store vinneren er kundene våre, avslutter han. Totalt vil Star Tour sende oppunder 200 000 nordmenn utenlands neste sommer til priser fra kroner 995. Totalt beregner arrangøren at 920 000 nordmenn vil reise på charterferie i 2006. Stabekk, 25. oktober 2005 For høyoppløselige bilder se: http://mdb.done.se/holidayphoto Username: borrowphoto Password: 7496 Keyword: CruiseS06 (cruise bilder) Keyword: BluevillasS06 (bilder av Blue Villas med basseng) Keyword: Summer06 (bilder fra sommer-nyheter) Keyword: Spokespersons (bilder av Jørn Kristiansen, Lena Petersson, Hanne Garfjell) For ytterligere informasjon kontakt: Jørn Kristiansen Daglig leder Mobil: 95 06 00 36 Tel. 67 11 51 00 Lena Petersson Info. sjef Mobil 92 28 15 18 Tel. 67 11 52 05