Nyhet - direktefly fra Ålesund til Bulgaria

Norges ledende reisearrangør Star Tour lanserer direktefly fra Ålesund til Bulgaria til sommeren.

Det første flyet letter fra Ålesund 6. juni, og det blir ukentlige avganger frem til 14. august.
- Dette var kjempegode nyheter! Sunnmøringene er glade i direktefly, og er stadig på jakt etter nye tilbud, sier selgerleder Lena Nordstrand hos Ticket i Ålesund.
Star Tour har allerede direkteavganger fra Ålesund til Kreta, men disse flyene begynner å bli fulle. I juni og juli er det knapt plasser å oppdrive.
- Her blir det nok kamp om reisene, så det gjelder å være tidlig ute, fortsetter Nordstrand.

Dobbelt så mange til Bulgaria
Star Tour lanserer også direkteavganger fra Tromsø og Bodø og setter opp ekstrafly fra Trondheim. Det betyr at 25 000 nordmenn kommer til å reise til Bulgaria på pakketur med reisearrangøren til sommeren. Det er en økning på nesten 100 prosent sammenlignet med sist sommer. Da sendte selskapet 13 000 personer på ferie til Bulgaria.

- Bulgaria er sommerens vinner. Vi har jaktet på ekstrafly siden før jul, og er meget fornøyd med å ha fått på plass avganger fra Ålesund, sier daglig leder Jørn Kristiansen i Star Tour. Selskapets beregninger viser at totalt 75 000 nordmenn vil reise til Bulgaria til sommeren.

Nye fly
De nye ekstraflyene er fra det bulgarske flyselskapet Air Via. Selskapet er privateid, og har Tui Tyskland som en av sine største kunder. Air Via har en flypark med gjennomsnittsalder på 1,2 år, og på reisene fra Norge blir det satt opp fly av typen A320 med 180 seter.

Sommerens ti-på-topp på landsbasis

1. Kreta
2. Kypros
3. Mallorca