Nytt og grønt 5-stjerners Blue Village

Neste sommer åpner Star Tour sitt første grønne Blue Village. Feriearrangørens nye og grønne ferieby blir selskapets niende, og bygges på den greske øya Rhodos. Målet er at dette skal bli det første CO2-nøytrale Blue Village i Star Tours historie, og det er per i dag bare noen vindkast fra å være 100 % nøytralt. Samtidig starter Star Tour miljøsertifisering av samtlige europeiske Blue Village.

- Det eneste som har stoppet oss fra å gjøre Blue Village Aegean Park på Rhodos klimanøytralt er at det ikke er mulig å kjøpe elektrisitet basert på vindkraft på Rhodos, men vi jobber med å stimulere vindkraftutbyggingen på øya, sier informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour. Å være klimanøytral betyr at det ikke skal være noen CO2-utslipp fra hotellet som påvirker miljøet negativt.
- På Blue Village har vi i mange år jobbet systematisk for å verne miljøet, blant annet gjennom å sortere avfall, minimere vannforbruk og ved gjenbruk av vann. I løpet av et par år skal samtlige Blue Village i Europa være miljøsertifisert, fortsetter Petersson.

Grønt – den bærende bjelken
Blue Village Aegean Park blir en all inclusive-ferieby og ligger langs stranden i Kolymbia på østsiden av Rhodos. Petersson er veldig fornøyd med at miljø har hatt den fremste rollen i hele byggeprosjektet. Gjennom moderne teknikk og arkitektur er energiforbruket redusert til et absolutt minimum, og klimapåvirkningen fra hotellet kommer bare til å være det halve av hva som er vanlig på tilsvarende hotell i Europa.
- Alt vann blir oppvarmet av solfangere og varme som er gjenvunnet fra hotellets luftkondisjonering. Vann fra bad og dusj blir renset og gjenbrukt til vanning av parkanlegget, og vi har dobbeltisolert for å hindre rommene i å bli for varme og for å redusere bruken av luftkondisjonering. I tillegg blir det gjort en del andre tiltak som f. eks kildesortering, forklarer informasjonssjefen.

Star Tour miljøsertifiserer
I tillegg til arbeidet med den grønne familielandsbyen på Rhodos er Star Tour i gang med miljøsertifisering av Blue Village.
-I løpet av en toårsperiode skal samtlige Blue Village i Europa være miljøsertifisert, sier Petersson.

5+5 blir millioner
Norges ledende feriearrangør lanserte som første reisearrangør i Europa miljøbidraget ”5+5” I fjor vinter. Her får kundene tilbud om å gi en femmer for hver reise de bestiller, og Star Tour legger til samme sum. Pengene går uavkortet prosjekter ledet av den internasjonale organisasjonen Atmosfair.
- Hittil er det samlet inn nesten tre millioner nordiske kroner, og pengene bidrar blant annet til CO2-nøytral vanning av rismarker i Kina og til å fremstille strøm av biomasse i India, forklarer Petersson, og oppfordrer andre reisearrangører til å gjøre tilsvarende.

Bilder kan lastes ned her (trykk F5 for å oppdatere nettleseren din):

Fakta om Blue Village på Rhodos:
- Åpner i mai 2009
- Energiforbruket halvert sammenlignet med andre, lignende anlegg
- Varmtvann, innendørsbassenget og barnebassenget varmes av solfangere og gjenvunnet varme fra hotellets luftkondisjonering.
- Luftkondisjoneringen er vannavkjølt
- Alle vegger, vinder, dører og tak er dobbeltisolert for å begrense varmeinnstråling og energibruk fra luftkondisjonering.
- Vann fra bad og dusj renses og gjenbrukes til vanning av parkanlegget
- Alle rom er utstyrt med automatikk som slukker lys og stenger av luftkondisjoneringen når man forlater rommet
- Det brukes ikke fossilt brennstoff
- Pris fra kr 5698,-