Opptint økonomi gir reisefeber

I løpet av de neste ukene går salget av feriereiser til topps, og nordmenn vil bestille pakkereiser for drøyt en milliard kroner. Flertallet sikrer seg en sommerferie, og mens de fleste vil til Hellas er det Tyrkia som øker mest. Totalt beregner Star Tour at nordmenn vil bestille hele 150 000 pakketurer i løpet av januar.

- Så fort julemiddagen er spist og gavene åpnet går mange på nettet for å lete etter neste års sommerferie, side administrerende direktør i Star Tour, Christian Lunde. Han forventer at nordmenn vil bestille rundt 150 000 pakkereiser bare i januar. Eller sagt på en annen måte, 4800 solgte reiser per dag, 200 reiser i timen og 3,3 reiser i minuttet! - Januar er høysesong for alle som selger feriereiser. I tillegg så har nok både den våte og kalde sommeren kombinert med lav rente og en finanskrise som så og si er avlåst preget reiselysten. Vi har solgt mellom 20 og 30 prosent flere reiser de siste ukene sammenlignet med samme tid i fjor, fortsetter Lunde som tror mange av dem som utsatte utenlandsreisen og valgte å feriere hjemme i fjor har underskudd på både sol og varme. - Disse har ekstra stor reiselyst. Det merker vi på salgstallene. Tyrkia øker mest Det er først og fremst sommerferien som skal sikres nå. Spesielt barnefamiliene er på hugget nå. Men det er også mange par som er tidlig ute for å sikre seg de beste reisene. Middelhavet er den store sommerfavoritten og Tyrkia fosser frem som den store vinneren. - Vi regner med å selge 20 prosent flere Tyrkia-reiser denne sommeren. Mer enn 100 000 nordmenn kommer til å tilbringe sommerferien på tyrkiske strender, fortsetter Lunde, som mener det er mange grunner til at vi trives så godt i Tyrkia. - Selv om nordmenn flest kommer til å bruke mer penger på ferie neste år så er vi ute etter et godt kjøp og å få mye for pengene. Det får du i ikke-eurolandet Tyrkia. Utvalget av all inclusive-hoteller er dessuten veldig stort her, og det ser vi også er en trend i vekst. Og så må vi jo heller ikke glemme at Tyrkia har noe for alle. Flotte badestrender med god vannkvalitet, gode shoppingmuligheter, et av verdens beste kjøkken og spennende historie og kultur. Fire av ti til Hellas Men det er fremdeles Hellas som er nordmenns førstevalg når det kommer til pakkereiser og sommerferie. Totalt kommer rundt 250 000 av oss til å kjøpe en gresk ferie. Det er en liten økning fra i fjor. - Vi nordmenn ser aldri ut til å bli lei av Hellas. Kreta er fremdeles den aller største favoritten, men vi er også glad i de andre greske øyene. Vi har blant annet stor etterspørsel etter reiser til Rhodos, og spesielt mange ønsker å bo på vårt miljøvennlige Blue Village. Nedgang for paella og tapas Spania har sitt faste publikum, både sommer og vinter. Neste sommer kommer likevel en del av oss til å svikte Spania til fordel for Tyrkia. - Slik det ser ut nå vil antallet Spania-reiser gå ned med rundt fem-syv prosent neste sommer, men det er fremdeles godt over 100 000 som velger spansk i ferien. Rundt 80 000 reiser til Mallorca, sier Lunde. Hvor reiser flest sommeren 2010? 1. Hellas 250 000 – Kreta 122 000 2. Spania 108 000 – Mallorca 80 000 (ned 7 %) 3. Tyrkia 102 000 (opp 20 %) 4. Kypros 47 000 5. Bulgaria 37 000 6. Italia 7 000 Mest populære reisemål hittil: 1. Kreta 2. Kypros 3. Antalya 4. Mallorca 5. Rhodos Trender sommeren 2010 - Reiselysten tilbake for fullt og vi kommer til å bruke mer penger på å reise i 2010. Finanskrisen er avblåst, men kunden er mer bevisst og vil ha både kvalitet og en god deal. - Ikke-euroland fortsetter å vokse (Tyrkia, Tunisia, Bulgaria, THAILAND) - All inclusive øker - Flere vil etterspørre grønne pakkereiser og grønne ferieformer - Flere vil bevege seg i ferien (en del av både miljø og velvære), f.eks. reise på sykkeltur i en uke fremfor en uke med shopping, flere vil også kombinere en TEMA-reise med sol og badeferie - Mange kommer nok til å velge bort hytta i Sverige eller sommerhuset i Danmark med en uke eller to ved Middelhavet og solgaranti med sommeren 09 friskt i minne - Vi ønsker oss mer individuelle ferieopplevelser – voksenhotell (barnefrie hotell, Blue Unique) - Vinneren blir den som serverer kvalitet til en fornuftig pris (Kilde: Star Tour) Bilder kan lastes ned her: http://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=0000304 Stabekk 4. januar 2010 Kontaktinformasjon: Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett, tlf 928 66 503