Østlandet: Finanskrisen påvirker ikke julesalget

Finanskrisen til tross - nordmenn gir ikke slipp på julens sydenferie. Det er spesielt to-ukers reisene som har gått unna, melder Norges ledende feriearrangør Star Tour. Flere avganger har vært stappfulle i lang tid, og to måneder før jul er seks av ti julereiser fra Gardermoen fullsatt.

- Allerede i romjulen i fjor i forsvant de fleste av setene på juleavgangen til Thailand, og flyet har vært stappfullt lenge, sier selgerleder Gudveig Nyre hos Star Tour i Oslo. Hun forteller at mange bestiller juleferien allerede i januar for å sikre seg de mest attraktive avgangene og hotellene.
- Vi har etterspørsel etter julereiser gjennom hele året. Det mange som forteller at de ikke orker alt julemaset og kabalen som skal gå opp med forskjellige familieselskaper, fortsetter hun.

Strøplasser igjen
Det er den siste uken før julaften som tradisjonen tro er den mest populære avreiseuken for nordmenn som vil ha snøfri jul med palmer og sandstrender. På landsbasis har Star Tour solgt mer enn seks av ti reiser i denne perioden.
- I år er vi nesten utsolgt for to-ukers reiser i juleferien. Siden julaften faller på en onsdag, trenger du minimalt med feriedager for å kunne reise bort i to uker. Derfor er det nå stort sett bare ukereiser igjen til etternølerne, sier informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour. Hun forteller om stor interesse for julereise landet rundt.
- Det er ingenting som tyder på at finanskrisen har påvirket juleferien til folk. Interessen for å reise i julen er like stor som tidligere år.

Varm juleshopping
Hvis du er på jakt etter et reisekupp skal du vurdere å ta juleferien på forskudd, i månedsskiftet november/desember. Disse ukene er alltid rimelige, og i år selges det mange reiser til fantasipriser.
- Det blir nok lenge til vi opplever reiser til blant annet Florida for under 4000 kroner igjen, mener Petersson.

Bilder kan lastes ned her:

Ledige julereiser fra Oslo – en ukes opphold
13/12 Maldivene, fra kr 11 498,- (to uker)
18/12 Hurghada, fra kr 3 643,-
19/12 Lanzarote, fra kr 4 778,-
20/12 Gran Canaria, fra kr 6 198,-
21/12 Tenerife, fra kr 6 248,-
23/12 Sharm el Sheik, fra kr 5 893,-
24/12 Gran Canaria, fra kr 4 948,-

Ledige førjulsreiser fra Oslo – en ukes opphold
28/11 Florida, fra 3995,-
30/11 Tenerife, fra kr 2995,-