Østlendingene elsker Kreta

Kreta ligger an til å bli østlendingenes store sommerreisemål. Fire av ti av sommerens reiser fra Gardermoen er allerede solgt, melder Star Tour. I tillegg til Kreta er både Tyrkia og Kypros populære feriesteder. Beregninger feriearrangøren har gjort viser at rundt 420 000 vil reise på pakketur fra Gardermoen i løpet av sommeren.

- Vi har solgt fire av ti av sommerreisene fra Gardermoen, og mest populært er Kreta, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. De økonomiske urolighetene i Hellas ser ikke ut til å påvirke nordmenn på jakt etter sommerferie.
- Nordmenn elsker Hellas og vet at livet på øyene går sin rolige, vante gang. Mange tenker nok også at de skal reise denne sommeren for å støtte opp om den greske økonomien. Den greske gjestfriheten kommer nok til å være større enn noen gang i år, tror Petersson.

Et annet populært reisemål blant ferieklare østlendinger er Antalya i Tyrkia. Hakk i hæl kommer Kypros etterfulgt av Dalaman i Tyrkia og Gran Canaria. Over halvparten av augustreisene til den populære kanariøya er allerede revet bort.

Snart fullt i mai
Det er i de populære fellesferieukene det er størst rift etter reiser, men ønsker østlendingene å møte våren under palmene kan det lønne seg å bestille reisen snart.

- Syv av ti maireiser til Gran Canaria er allerede solgt, mens i april er det knapt seter igjen dersom man ønsker seg til Tenerife, Gran Canaria eller Tyrkia fra Gardermoen. Her gjelder det å bestille snart hvis man skal få plass på flyet, sier kommunikasjonsdirektøren.

Stor pågang etter sommerreiser
Star Tour forteller om stor etterspørsel etter sommerreiser også på landsbasis. Totalt har salget økt med 14 prosent sammenlignet med fjoråret og feriearrangøren har hittil satt inn seks ekstrafly til Bulgaria, Tyrkia og Gran Canaria. Allerede nå er rundt halvparten av sommerens reiser solgt.

- Mange husker nok de siste tre somrene som regnet bort, og kombinert med god økonomi og en lav euro som ekstrabonus fristes nok mange til å sikre seg sol og varme denne sommeren, tror kommunikasjonsdirektøren.

Beregninger fra Star Tour viser at rundt 820 000 nordmenn vil reise på en pakketur i løpet av sommeren.

Fem på topp fra Oslo sommeren 2012:
1 Chania, Kreta
2 Antalya, Tyrkia
3 Kypros
4 Dalaman, Tyrkia
5 Gran Canaria

Fem på topp landsbasis sommeren 2012:
1 Antalya, Tyrkia
2 Mallorca
3 Kreta
4 Rhodos
5 Kypros

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 14. mars 2012

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.