Over en halv million til Hellas og Tyrkia

Hellas inntar igjen førsteplassen på listen over nordmenns sommerfavoritter. Hakk i hæl følger Tyrkia. Totalt vil mer enn en halv million nordmenn feriere på en gresk øy eller langs den tyrkiske kysten. Det viser beregninger Star Tour har gjort. Totalt kommer 820 000 nordmenn til å reise på pakketur til sommeren, en økning på seks prosent sammenlignet med i fjor.

- Drømmen om en gresk øy er sterk. Til sommeren vil mer enn hver tredje nordmann på pakketur velge Hellas som sitt ferieland (280 000). Mest populær er den greske øya Kreta, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. Hun legger til at også Tyrkia har befestet sin posisjon som en av nordmenns største feriefavoritter. Rundt 270 000 av oss vil feriere her til sommeren.
- Jeg hadde med familien til Bodrum i høst og forstår godt hvorfor stadig flere velger en tyrkisk ferie. Gode hoteller, bra shopping og en fantastisk skjærgård er en uslåelig kombinasjon, mener hun.

- Eneste landet med vekst
Star Tour har gått gjennom sommerprogrammet til seks av de største reiseaktørene som dekker rundt 98 prosent av pakkereisemarkedet. Resultatet gir i følge Petersson en unik oversikt over hvor Kari og Ola vil reise på sommerferie i 2012.

- Vi har gjort beregningene i flere år, og kan derfor også si noe om utviklingen fra år til år. Så vidt jeg vet er vi det eneste landet i Europa som i finansåret 2012 har en vekst i antall pakketurer til utlandet, sier Petersson, som mener dette skyldes stabilt arbeidsmarked, fortsatt lav rente og klima.

- Selv i finanskriseåret 2008 så vi at det skulle mye til før Kari og Ola droppet sommerferien til utlandet og så langt ser det ut som om feriene går som planlagt i år også.

Høysesong for sommerreiser

Også Terje Berge, kommersiell direktør i FINN reise bekrefter at sommerbestillingene er i full gang.
- Nå er det høysesong for å planlegge sommerferien, noe som også gjenspeiles i søkemønstre på FINN reise. Det er allerede mange søk på typiske sesongreisemål som Hellas og Tyrkia, med Hellas på andreplass foran Tyrkia. Likevel er det Spania flest søker på i øyeblikket. Det har sammenheng med at dette er en helårsdestinasjon i større grad enn Hellas og Tyrkia. Undersøkelser vi har gjort viser også at det er en økt interesse for spanske reisemål. De representerer nok noe trygt og godt for oss nordmenn, sier Berge.

Spania øker mest
Og i følge Star Tours beregninger er Spania også ferielandet som øker mest blant nordmenn på pakketur med hele 19 prosent. En av årsakene er den vakre øya Menorca som er Star Tours sommernyhet. Videre satser samtlige arrangører sterkt på Mallorca, samtidig som Gran Canaria utvikler seg til å bli en helårsøy. Italia vokser med 17 prosent, blant annet med Star Tours direkteruter til Sicilia fra Oslo.

Totalt kommer 820 000 nordmenn til å reise på en pakketur til sommeren. Det er drøyt 6 prosent flere enn i fjor, viser beregninger fra Star Tour.

Hit reiser vi på pakketur sommeren 2012
1. Hellas – 280 000. +10 prosent
2. Tyrkia – 271 000. + 6 prosent
3. Spania – 139 000. + 19 prosent
4. Kypros – 45 000. + 8 prosent
5. Bulgaria – 41 000. + 1 prosent
6. Egypt – 13 000. - 8 prosent
7. Italia – 6000. + 17 prosent

Mest populære reisemål

1. Antalya
2. Kreta
3. Mallorca
4. Rhodos
5. Kypros

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 8. februar 2012

Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett
Tlf: 928 66 503
elv@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.