POPULÆRT MED KURS UNDER PALMENE.

PRESSEINFORMASJON - SMÅPLUKK FRA STAR TOUR KARNEVAL OG VINTERFERIE som har en plass i solen kan få med seg innspurten i karnevalet. Her er noen datoer:. Vinterferien er utsolgt sydover, og de heldige - Las Palmas, Gran Canaria. Her avsluttes karnevalet 28/2, og det store opptoget er 21/2. - I Maspalomas i Playa del Ingles er det karneval i perioden 13/3 til 23/3. - Karneval på Tenerife, Puerto de la Cruz 23/2-9/3 - Karneval på Lanzarote, Arecife fra 24/2 til 5/3 POPULÆRT MED KURS UNDER PALMENE. Stadig flere kursarrangører legger kursene sine til sørlig strøk. Star Tour, Norges ledende reisearrangør, opplever dette som en klar trend i reisemarkedet. Fra 2002 til 2003 hadde selskapet en økning på 15 prosent når det gjelder denne typen reiser. Det dreier seg om i alt 10 000 kunder, der i underkant av halvparten representerer firmaer. Særlig for kurs som går over flere dager, lønner det seg å legge kursene til Syden om man sammenligner med prisene ved de norske konferansehotellene. En dagpakke ved et hotell i Syden kommer på 295 kroner per person. I Norge vil prisene ligge på fra 450 kroner og oppover. Legges flyprisen og overnattingsprisen inn, blir døgnprisen i Syden rundt 850 kroner per døgn, mens overnattingen alene koster 1100 kroner natten i Norge. Star Tour regner derfor med en fortsatt sterk vekst i denne trenden, og satser derfor stort på dette markedet. Det er mange reisemål som er aktuelle for folk som vil legge kursene sine under palmene. Mest populært er Gran Canaria, med Kypros og Mallorca på de neste plassene. 10 på topp destinasjoner for firmasegmentet - kursmarkedet 1. Gran Canaria 2. Kypros 3. Mallorca 4. Lanzarote 5. Hellas 6. Portugal 7. Tunisia 8. Tenerife 9. Rhodes 10. Egypt Gran Canaria har tatt over nr 1 plassering foran Kypros (Kypros var nr en i fjor) INTERNETT TIL VÆRS. Star Tours største butikk er internettbutikken www.startour.no. Stadig flere finner veien til den nærmest døgnåpne butikken hvor du kan søke informasjon 24 timer og bestille reise fra 0600 om morgenen til midnatt - uten å stå i kø. Nettbutikken omsatte i fjor for 225 mno., og ble besøkt av over en million nordmenn. Til sammenligning har hver 6. kunde bestilt sin Star Tour reise på nettet i årets første seks uker - dette er en økning på over 30 %. 7 av 10 påskereiser solgt. Det begynner også å bli trangt om plassen i påsken, og Star Tour forteller at syv av ti reiser er solgt. - Kan man reise utenom påske- og vinterferien er det mer å velge i. Våren er allerede kommet til landene rundt Middelhavet i april, og man kan få en forsmak på sommeren, forteller Lena Petersson, informasjonssjef i Star Tour. - For de som er ute etter et godt kjøp er ukene etter påsken gunstige. Her er prisene på sitt beste før de stiger mot skoleslutt, avslutter Petersson. Portugal - fra slott til slott under fotball EM? Fotball EM går av stabelen fra 12. juni til 4. juli. Så her blir det fullt mulig å kombinere Algarves fristende strender eller Star Tours nye bilrundreise fra pousada til pousada med en fotballfest. En pousada er det samme som en parador i Spania. Med andre ord et overnattingssted med spesiell karakter - alt fra slott til en gammel borg. Star Tour flyr til Algarve fra Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim sommeren som kommer. Fullt til Alpene i vinterferien. Star Tour Sportreiser har fullsolgt alle avreiser i uke 9 til våre Alpedestinasjoner. Historisk er også vinterferieuken den som raskest blir fulltegnet. Første ledige skiferie er til Frankrike og Sveits 13/3 eller til de Italienske alper samme dato - pris fra kroner 3195. Sportreiser har hatt til nå hatt en meget god sesong. Økende interesse for Alpint kombinert med lavere kostnadsnivå har gjort dette mulig. Siste fly til Østerrike går 20/3, og der er det kun seks plasser igjen. TOP 5 destinasjoner for denne sesongen er: - St Anton - Iscghl - Verbier - Val D'Isere - Saalbach GUTTA PÅ TUR! Av de som reiser med Norges ledende feriearrangør oss er nesten 50 % menn. Selv om det ofte er mor i huset som ofte bestemmer hvor reisen skal gå, har vi gjort et utvalg over hva gutta på tur "must do": - Tyrefekting i Madrid - blod, død og sangria - Fotball og pubrunde i London - lenge leve klassikeren - Florida USA - havfiske, golf, stooore leiebiler, alligatorer m.m. - Rivieraen i leiebil - vin i Provence, kasino i Monaco og sol/strand i Italia. - Mallorca - uteliv, barer, vannsport, leiebil - Ørkensafari i Tunisia. - Dykking i Egypt eller Thailand - Nepal - vandring blant verdens høyeste fjell - Amazonas, i jungelens mørke MATLAGNING PÅ TOSCANSK HERREGÅRD. Neste sommer er Villa Pitiana i Toscana en av Star Tours nyheter. På det tidligere klosteret som nå er vingård kan man delta i matlagningskurs og olje- og vinsmaking. Det italienske kjøkken ble brakt ut i verden via bl.a. Frankrike ved hjelp av Katarina Medici fra den italiensk adelsfamilien Medici i Firenze som var gift med Henry den II. Pris for kurs på Villa Pitiana se under: Matlagningskurs 1-4 pers 108? / pers/ dag 1-4 pers 270? / pers / 3 dgr Vinsmaking 12? / person Oljesmaking 12? / person mer info på www.villapitiana.com Stabekk 21. februar 2004 For ytterligere informasjon kontakt: Sverre Høven Daglig leder 67 11 51 00 93 02 77 53 Hege Lampe Salgsjef Sportreiser 67 11 51 00 92 46 06 59 Unni Angelsen Salgssjef Grupper 67 11 51 00 920 36 694 Lena Petersson Informasjonssjef 67 11 51 00 92 28 15 18 Star Tour er Norges største reisearrangør med en omsetning på 1,75 milliarder og 340.000 passasjerer i 2002. Star Tour inngår i den nordiske TUI Nordic (Fritidsresegruppen) som tilbyr charterreiser i Norge, Sverige, Danmark og Finland. TUI Nordic er igjen eid av Preussag, verdens største reiselivskonsern. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/19/20040219BIT00630/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/19/20040219BIT00630/wkr0002.pdf