Rekordresultat fra Star Tour

I sterk konkurranse med lavprisflyselskapene leverer Norges ledende reisearrangør sitt beste resultat noensinne. Med 112 millioner i resultat før skatt i 2005 forbedret Star Tour sitt driftsresultat med hele 22 prosent, og resultatgraden økte til solide syv prosent. Kristiansen trekker frem kundefokus, kostnadsfokus og nytenkning som de viktigste parametrene for suksess.

- Vi er for eksempel den første reisearrangøren som presenterer Blue Villas, ferie i egen villa med privat basseng, påpeker Jørn Kristiansen. Han ser også at kombinasjonen av et meget sterkt varemerke, et attraktivt program, riktig kapasitet, dynamisk prising og en mer effektiv distribusjon er viktige årsaker for fjorårets rekordresultat. I 2005 ble 25 prosent av alle reisene solgt over nettet, og målet er å øke dette til 50 prosent innen utgangen av 2007. Spår fortsatt gode år Tøff konkurranse til tross. Kristiansen er sikker på at charterbransjen vil fortsette å levere gode resultater. - Vi har bevist at vi er meget tilpasningsdyktige i et turbulent marked. Til syvende og siste er det kunden som bestemmer. Det selskapet som har riktig produkt til riktig pris til riktig tid er og blir vinneren, avslutter Kristiansen. Foran sommeren 2006 har Star Tour satt inn fire ekstra fly for å møte den økte etterspørselen. Dobling for TUI Nordic TUI Nordic, som Star Tour er en del av, la frem rekordresultater for 2005: 491 millioner svenske kroner (255 MSEK år 2004), en forbedring på 93 prosent sammenlignet med 2004. Nettomarginen gikk opp til 6,8 prosent (3,4 prosent i 2004). Omsetningen ble 7,3 SEK milliarder kroner (7,5 milliarder år 2004). Totalt reiste 1,2 millioner kunder med TUI Nordic i 2005. Off. tall for Star Tour AS 1998-2005 Se vedlegg Stabekk 23. mars, 2006 For ytterligere informasjon kontakt: Jørn Kristiansen Daglig leder 67 11 51 00 95 06 00 36 Lena Petersson Informasjonssjef 67 11 51 00 922 81518 For bilder kontakt. svein.ardal@startour.no