Rekordvekst for Star Tour

Med en vekst på 15,7 prosent i omsetning og 94 prosent i resultat kan Star Tour legge frem et av sine beste resultater gjennom selskapets snart 40 år i det norske markedet.

Christian Lunde, adm.dir. i Star Tour mener det gode resulatet skyldes tre ting; fokus på de gode hotellkonseptene Blue Village, Sensatori og Blue Couples, to bedre flytider og sist men ikke minst fokus på service.

- Det siste året har Ola og Kari reist tre millioner soldøgn med Star Tour. Dette er en økning på 13,9 prosent. En økning som ikke hadde vært mulig uten kundenes tillit.

- Da jeg tok over jobben som adm.dir. i Star Tour for drøyt to år siden så jeg på det som en ekstrem tillit å skulle forvalte feriepengene til flere hundre tusen nordmenn. Det gjør jeg fortsatt, og vårt mål er ikke å bli størst i Norge, men å ha de mest fornøyde ferie-kundene avslutter Lunde.

Lunde melder om fortsatt vekst i 2012 og er godt fornøyd med vintersalget så langt.
- Vi ligger godt foran samme tid i fjor og ser så langt at Kanariøyene sammen med Mexico og Barbados er vinterens bestselgere.

Utvikling Star Tour 0809/0910/1011
                               0809                      0910                      1011
Res. før skatt         63,4                       53,4                       103,6
Omsetning             1481’                     1563’                     1808’

Rekordvekst også for Star Tour – TUI Nordic i finansåret 2010-2011
Med en omsetningsøkning på 17 prosent og en forbedring i resultat på 15 prosent kan også Star Tour-TUI Nordic gruppen vise til sitt beste år noensinne. Gruppen består av varemerkene Star Tour, Fritidsresor, Finnmatkat, Nazar, TEMA and WonderCruises.

• Omsetning SEK 11,0 milliarder (2009-10: 9,8)
  • Resultat[1] (EBITA) SEK 731 million (2009-10: 635), resultatmargin 6,7 prosent (2009-10: 6,5)
  • 1 427 000 kunder (1 224 000) kjøpte nordisk en ferie fra Star Tour – TUI Nordic i 2010-2011, en økning på 17 prosent.

Christian Clemens, konsernsjef i Norden, mener det gode resultatet skyldes selskapets klare differensieringsstrategi. I dag er 60 prosent av hotellsengene kun å finne i Star Tour-TUI Nordics hotellportefølje.

For ytterligere informasjon og/eller bilder kontakt:
Adm.dir       Christian Lunde, 907 73 280
Komm.dir     Lena S Petersson, 92281518

[1] Inkluderer Fritidsresor/Star Tour/Finnmatkat, TUI Fly Nordic, TEMA, Nazar og Wondercruises..Hotell og agenter er IKKE inkludert.

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly, rutefly og tog til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.