Rolling Stones-generasjonen drømmer om sykkeltur i Kina

En fersk undersøkelse fra Respons Analyse viser at Rolling Stones-generasjonen reiser som aldri før. De elsker natur, kultur og opplevelser og mange har en TEMA-reise som sin drømmeferie. I år fyller TEMA 40 år og feirer med 16 nye vinterreiser. Stikkord her er genuine og ekte opplevelser i blant annet Burma, Kenya, Beijing og på Bali.

- Dagens femti- og sekstiåringer sitter ikke i en ørelappstol og løser kryssord. De vil ut og oppleve verden. En 50- og 60-åring av i dag har samme behov som en 25-åring. Satt litt på spissen så er dette en kunnskapstørst, frihetselskende og ikke minst en ressurssterk gruppe med både velfylte lommebøker og hoder, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour. Hun mener dette igjen stiller store krav til TEMA-reiser.
- Vi må lytte til kundene og har derfor fornyet oss kraftig de siste årene, samtidig som vi selvfølgelig også har tatt vare på det aller beste.

Reisekåt gjeng
Undersøkelsen* Respons har gjennomført for Star Tour viser at aldersgruppen 55+ reiser mer enn andre, bryr seg lite om pris og har byttet ut sol- og badeferier med reiser som innholder kultur, natur og opplevelser.
- Undersøkelsen viser at drømmeferien for Rolling Stones-generasjonen er en TEMA-reise, sier kommunikasjonsdirektøren. Mens de yngre drømmer om eksotiske strender er dette en gjeng som vil oppleve og ikke kaste bort tiden i en hengekøye. Her er det bokstavelig talt ut av køya og opp i trærne, for ikke å si ut i jungelen.  Og den som først velger en TEMA-reise blir bitt av basillen.
- Hele 90 prosent av alle kundene kommer tilbake for nye eventyr. Da er det ingen vei tilbake. Har du først fått smaken på en reise med TEMA så er du frelst, mener Petersson.

Aktive reiser øker mest
Fra den første TEMA-turen til Hornborgasjøen i Sverige i 1971 finnes det i dag hele 113 natur- og kulturreiser å velge blant på alle kontinenter. TEMA er Nordens største arrangør av natur-, kultur- og opplevelsesreiser.
 - Det er de unike TEMA-guidene våre som skal ha æren for suksessen. De er alltid lokalkjente, meget kunnskapsrike og har stor lidenskap for turens tema, enten det er fjellvandring i Nepal eller mat og vin i Toscana, sier Petersson, og legger med et smil til at TEMA, som henne selv, er en 40-åringen i sin beste alder.
- TEMA blir bare sprekere og sprekere. Vi har hatt en dobling i etterspørselen etter aktive reiser, og i dag er omtrent halvparten av alle reisene en fot- eller sykkeltur. Også såkalte cross-over-ferier hvor du kombinerer fottur, sykkel og badeferie er etterspurt.
- I vinter har vi hatt en slik kombinasjonstur på Gran Canaria, den har vært populær. Selv var jeg akkurat og syklet i Bangkok med TEMA, en flott opplevelse. Til vinteren har vi lignende kombinasjoner på Mallorca, i Mexico og Shanghai.

TEMA-weekend
- I en travel hverdag er det dessuten mange som foretrekke kortere reiser med en kombinasjon av utflukter og fritid for shopping og opplevelser på egenhånd, fortsetter hun.  En av vinterens nyheter er ”Weekend i Beijing”
- I løpet av fem dager tar vår fastboende reiseleder deg med til sine favorittsteder for shopping og kulinariske opplevelser, i tillegg til at dere naturligvis også besøker kjente steder som Den kinesiske mur og Den forbudte by.

I bøkenes fotspor - Spis, elsk, lev
For fjerde gang presenterer TEMA en reise i fotsporene til en kjent bok og film. Denne gangen er det ”Spis, elsk, lev” som har vært til inspirasjon. Turen går til Bangkok og Bali og plasser fra storfilmen kombineres med blant annet delfinsafari, sykling blant risterrasser og møte med en medisinmann. Tidligere har TEMA presentert reiser fra bøkene ”Pompeii”, ”Damenes detektivbyrå” og filmen ”Rottatouille”.

Bilder kan lastes ned her:

Stabekk 18. april 2012

* FAKTA FRA UNDERSØKELSEN
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for Star Tour i mars 2011.
1092 respondenter. Flere fakta ved forespørsel.

Hvor ofte har du reist på utenlandsferie de siste 12 måneder?
En gang 22 %
To ganger 26 %
Tre ganger eller mer 34 %
Ingen ganger 18 %

Viktigste moment ved valg av utenlandsferie
At jeg kan kombinere sol og varme med opplevelser 48 %
Sol og varme 46 %
Oppleve nye land og steder 45 %
Interessant lokal kultur og historie 44 %

Hva vil du si best beskriver din drømmeferie?
Sol og varme kombinert med aktiviteter 19 %
Ferie til et eksotisk reisemål 13 %
En TEMA-reise 11 %

VINTERNYHETER 2011/2012

Burma rundt – en reise i det gylne landet. Fantastisk reise i Burma som hittil har vært ganske utilgjengelig for turister. Blant høydepunktene er båtturer og overnatting på Inle Lake.
Pris fra kr 21 998

Bali – Eat, pray, love. Inspirert av suksessboken ved samme navn. Høydepunkter er blant annet rafting på Ayungelven, matkurs og møte med medisinmannen Ketut Liyer, kjent fra boken.
Pris fra kr 19 498

Den store indiareisen - fra Dehli til Trivandrum. En komplett reise med 12 verdensarver.
Pris fra kr 23 498

Australia og New Zealand – Oseanias favoritter. Intensiv reise som er blant våre aller beste. Blant høydepunktene er The Great Barrier Reef, Melbourne og Sydney.
Pris fra kr 57 998

Rødehavets tre riker – Egypt, Israel og Jordan. Unik kombinasjonsreise med flere av Midtøstens absolutte ”må se”-steder.
Pris ikke klar før i mai

Riviera Maya til fots og på sykkel. Vi gjør oss bedre kjent med den meksikanske mayarivieraen og får innblikk i mayaenes liv.
Passer barnefamilier med eldre barn.
Pris fra kr 17 198

Cruise i Patagonia. Her står høydepunktene i kø, fra Ushuaia verdens sydligste by til tangoforestiling i Buenos Aires.
Pris fra kr 41 598

Namibia og Kapplandet.
Tur som gir et innholdsrikt og mangfoldig bilde av Sør-Afrika og Namibia. Både av natur og kultur, kjente og ukjente steder.
Pris fra kr 41 598

Safari til fots i Kenya.  En reise for deg som vil bevege deg i enestående vakker natur. Du kombinerer fotturer med safariturer i jeep gjennom noen av Kenyas vakreste områder.
Pris fra kr 22 998

Fem orientalske verdener. Rundreise til Bangkok, Hong Kong, Kanton, Kaping og Macau.
Pris fra kr 24 998

Fra Maputo til Cape Town med Swasiland og Leshoto. En reise gjennom Sør-Afrikas historie og storslagne natur. Zuluer, viltsafari og vinsmaking.
Pris fra kr 26 598

Thailand – englebyen og ånder i nord. Det klassiske Thailand i moderne utgave. Fra Bangkok til historiske Sukhothai, Mekongelven og Chiang Mai.
Pris fra kr 19 398

Trinidad og Tobago – rom, sjokolade og regnskoger. Øyene er kjent for sin fantastiske flora og fauna og vi opplever spektakulær dyrerikdom kombinert med Port of Spain og nasjonale spesialiteter.
Pris fra kr 20 998

Vandring på Cuba. Fotturer i fjellkjeden Escambray og papegøyer i Alturas de Banao. Krokodiller, regnskog og kaffeplantasjer.
Pris fra kr 17 498

Weekend i Beijing. Bli med TEMAs guide som er fastboende i Bejing til Den kinesiske mur, Den forbudte by, den billigste shoppingen og de beste vårrullene.
Pris fra kr 6998

Eurasia Marathon Istanbul. Spring maraton fra Asia til Europa eller velg kortere strekninger. Kombiner med Istanbuls mange historiske severdigheter.
Pris fra kr 5998

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr pakketurer med charterfly, rutefly og tog. Arrangøren er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern med 30 millioner kunder årlig, 50 000 ansatte og utreise fra 25 land. I Norden inngår Star Tour i TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.