Siv mest pop som reiseleder

Siv Jensen er partilederen de fleste ville valgt både som reisefølge og reiseleder. Men når ryggen skal smøres med solkrem er Jens Stoltenberg favoritten. Det viser svarene i en undersøkelse Star Tour har gjennomført på sine nettsider.

I den store nettundersøkelsen har 1686 ferieklare nordmenn svart på flere spørsmål - alt fra hvilken partileder de tror holder av solstoler til hvem de vil ha som reisefølge. Nærmere to av fem sier de ville hatt Frp-formannen som reiseleder hvis de måtte velge blant partilederne. Etter Siv Jensen kommer Jens Stoltenberg på en klar 2. plass, etterfulgt av Kristin Halvorsen. Bare tre prosent sier de ville hatt Dagfinn Høybråten som reiseleder.

Jens smører best
Jens Stoltenberg er førstevalget når ryggen skal smøres med solkrem. To av fem ville bedt statsministeren om hjelp, og han er mest populær blant kvinnene. Tre av fem kvinner sier de ville spurt Jens om smørehjelp. Den mannlige delen av befolkningen hadde foretrukket Siv. Tre av fem menn sier de hadde ønsket seg Jensen som solkremsmører.

Dagfinn til å stole på
Når vi trenger hjelp til å passe taxfreeposen er Dagfinn Høybråten et populært valg, i følge undersøkelsen. En av fire sier de ville overlatt posen sin til Krf-lederen, og nesten like mange hadde latt Siv passe varene sine. De færreste hadde overlatt posene sine til Lars Sponheim og Åslaug Haga.Bare fire prosent kunne tenke seg å overlate de tollfrie varene til Venstre-lederen og seks prosent til lederen av Senterpartiet.

Siv først ved bassenget
Frp-formannen har høy stjerne både som reiseleder og reisefølge, men hun er samtidig den man tenker seg er tidlig ute om morgenen for å holde av solseng med håndkleet sitt. Nesten tre av ti tror Siv Jensen er først ved bassenget for å sikre seg en solseng. To av ti tror det samme om Dagfinn Høybråten, mens færrest ser for seg Høyres Erna Solberg legge igjen håndkleet på en solseng tidlig om morgenen.

Fakta fra undersøkelsen:

Hvilken partileder ville du reist på pakketur med?
Siv Jensen 40,9 %
Jens Stoltenberg 27 %
Kristin Halvorsen 13 %
Åslaug Haga 6,5 %
Erna Solberg 5,3 %
Lars Sponheim 4,9 %
Dagfinn Høybråten 2,4 %

Hvilken partileder hadde du foretrukket som reiseleder?
Siv Jensen 35,7 %
Jens Stoltenberg 21,1 %
Kristin Halvorsen 15,9 %
Åslaug Haga 9,5 %
Lars Sponheim 8,2 %
Erna Solberg 6,5 %
Dagfinn Høybråten 3 %

Hvilken partileder ville du bedt om å smøre deg på ryggen?
Jens Stoltenberg 38,3 %
Siv Jensen 34,4 %
Kristin Halvorsen 9,6 %
Åslaug Haga 6,8 %
Erna Solberg 4,5 %
Lars Sponheim 3,6 %
Dagfinn Høybråten 2,9 %

Hvilken partileder ville du bedt om å passe taxfreeposen din mens du gikk
på toalettet?
Dagfinn Høybråten 26,9 %
Siv Jensen 26,5 %
Jens Stoltenberg 19,4 %
Kristin Halvorsen 8,8 %
Erna Solberg 8,4 %
Åslaug Haga 5,9 %
Lars Sponheim 4 %

Hvilken partileder tror du er først ved bassenget om morgenen for å holde
av solsenger med håndkleet sitt?
Siv Jensen 27,9 %
Dagfinn Høybråten 18,6 %
Åslaug Haga 12 %
Kristin Halvorsen 11,8 %