Skattepenger til Syden og sparegris

I disse dager får rundt 2,5 millioner nordmenn tilbake penger på skatten, og nesten 30 milliarder skattekroner utbetales. Av de heldige som får tilbakebetalt skal 34 prosent sette pengene i banken, mens nærmere en av tre bruker pengene på en ferie. Det fremgår av en undersøkelse som Respons Analyse har utført for Star Tour.

- Rekordmange planlegger en utenlandstur i år og mange nordmenn velger å bruke pengene de får igjen på skatten til årets ferietur. I disse dager har vi stor pågang av nordmenn som ennå ikke har kjøpt sommerreisen, men også fra de som allerede nå ønsker å sikre seg vinterens drømmereise, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Lena Petersson i Star Tour.

Nordmenn har nylig fått feriepenger, og nå som skattepengene snart kommer inn på konto er det mange som går i pluss. Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl synes derfor det er fornuftig at de fleste velger å spare mye av skattepengene. Tradisjonelt går feriepengene i hovedsak til ferie, mens mesteparten av skattepengene går rett i sparegrisen.

- Jeg synes det er positivt at så mange prioriterer å spare skattepengene. Nå som både ferie og skattepenger kommer er det mange som går i pluss. Men, er du i minus har du nå en gyllen mulighet til å hente deg litt inn. Har du forbrukslån eller annen dyr gjeld bør du prioritere å nedbetale mest mulig på det. Har du liten eller ingen buffer bør du benytte sjansen til å fylle den opp, sier Sandmæl.

Dette skal vi bruke skattepengene til i år:
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for Star Tour.
Undersøkelse gjort blant et utvalg hvor alle får skattepenger. Antall respondenter: 742

Spare i bank                          34%
Reise på ferie                        28%
Betale løpende regninger        24%
Pusse opp huset                   15%
Betale ned på forbrukslån        9%
Betale ned på huslån               8%
Spare /investere i aksjefond     2%
Kjøpe klær                             8%
Gå på restaurant                    5%
Kjøpe ny bil                           4%
Kjøpe sportsutstyr                  3%
Annet                                   9%

Slik vil nordmenn bruke årets feriepenger :
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for Star Tour.
Undersøkelse gjort blant et utvalg hvor alle mottar feriepenger. Antall respondenter: 787
Reise på ferie                        64%
Spare i bank                          29%
Betale løpende regninger        26%
Pusse opp huset                   18%
betale ned på huslån              9%
Kjøpe klær                             9%
Gå på restaurant                    6%
Spare/investere i aksjefond      3%
Kjøpe ny bil                            3%
Kjøpe sportsutstyr                  4%
Annet                                    8%

Bilder kan lastes ned her.

Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett
elv@startour.no

Star Tour er en av Norges største turoperatører med 360 000 reisende årlig. Vi tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land, og i 2013 feirer vi vårt 40-års jubileum. I følge Norsk Kundebarometer har Star Tour Norges mest fornøyde kunder, både når det gjelder kundetilfredshet og kundelojalitet. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre og har som en del av TUI Travel Plc tilgang på reiser og ferier som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.