Slik bruker vi feriepengene

I disse dager mottar ferieklare nordmenn rundt 130 milliarder kroner i feriepenger. Rekordmange planlegger en utenlandstur i år og mer enn seks av ti skal bruke feriepengene på en reise. Det viser en undersøkelse Respons Analyse har gjort for Star Tour.

- Vi merker godt at mange har mottatt feriepengene allerede. Vi opplever stor pågang på telefon, mail og Facebook fra nordmenn som vil på tur. Det er høytrykk i reiselivsbransjen og hos Star Tour har vi satt inn ekstra personale for å hjelpe alle som vil bestille eller trenger tips til sommerens ferietur. Dette blir en rekordsommer for utenlandsreiser, og totalt kommer rundt 875 000 nordmenn til å reise på en pakketur i sommer, opplyser kommunikasjons- og  markedsdirektør Lena Petersson i Star Tour.

Og det er de voksne som er mest reiselystne. Nærmere åtte av ti av de spurte mellom 45-54 år sier at de skal reise på ferie for feriepengene. De yngste bruker i større grad enn de eldre feriepengene til å betale regninger og spare.

Spesielt rogalendingene er ivrige etter å rømme til sol og varme. Der skal 71 prosent bruke feriepengene på reiser. Hakk i hel kommer Hedmark/Oppland (67 prosent), så østlendingene (66 prosent) og trønderne (64 prosent).
- De fleste husker nok fjorårets sommer som regnet bort. Vi opplever derfor at mange nordmenn vil sikre seg en uke eller to i syden i sommer. Kombinasjonen dårlig vær og god økonomi gjør pågangen er stor i år, forteller Petersson.

Stabilt feriebudsjett
Selv om store deler av feriepengene for mange skal brukes på en ferietur, holder feriebudsjettet seg stabilt. Kun én av ti av de spurte i undersøkelsen oppgir at de kommer til å bruke mer penger på shopping neste gang de skal på ferie. Åtte av ti sier at de vil bruke det samme beløpet som de pleier.
I undersøkelsen Respons Analyse har gjennomført svarer halvparten av oss at vi bruker mellom 1000-4000 kroner i lommepenger når vi er på sydenferie.

Gresk sommer
Av de som skal til utlandet i sommer velger de fleste Hellas, tett fulgt av Tyrkia og Spania.

Syv av ti sommerreiser er solgt hos Star Tour og beregninger reisearrangøren har gjort viser at rundt 875 000 nordmenn kommer til å reise på en pakketur i løpet av sommeren.

Slik vil nordmenn bruke årets feriepenger :
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for Star Tour.
U
ndersøkelse gjort blant et utvalg hvor alle mottar feriepenger. Antall respondenter: 787
Reise på ferie                        64%
Spare i bank                          29%
Betale løpende regninger     26%
Pusse opp huset                   18%
betale ned på huslån              9%
Kjøpe klær                               9%
Gå på restaurant                     6%
Spare/investere i aksjefond  3%
Kjøpe ny bil                             3%
Kjøpe sportsutstyr                  4%
Annet                                       8%

Så mye penger planlegger vi å bruke på shopping
 (utenom mat/drikke/utflukter) neste gang vi skal på utenlandsferie?
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for Star Tour.
Antall respondenter: 1005
Mer enn før                                                 9%
Omtrent det samme som vi pleier          81%
Mindre enn før                                            8%
Handler ikke på ferie                                 2%

Så mye penger brukte vi ukentlig i lommepenger per voksenperson sist vi var på sydenferie?
1000-3000 kr                         25%
3000-4000 kr                         20%
5000-6000 kr                         15%
7000-8000 kr                          5%
Under 1000 kr                         5%

Bilder kan lastes ned her.

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
kie@startour.no

Star Tour er en av Norges største turoperatører med 360 000 reisende årlig. Vi tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land, og i 2013 feirer vi vårt 40-års jubileum. I følge Norsk Kundebarometer har Star Tour Norges mest fornøyde kunder, både når det gjelder kundetilfredshet og kundelojalitet. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre og har som en del av TUI Travel Plc tilgang på reiser og ferier som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.