Snart for sent med jul på stranda.

Snart for sent med jul på stranda. Rundt 35 000 nordmenn vil feire jul og nyttår på stranda i år viser beregninger foretatt av Norges ledende reisearrangør. Star Tour melder om bra pågang etter vinterreiser, og en økning i salget på 10 prosent. Spesielt reiselystne er bergenserne - her ligger salget av vinterreiser 20 prosent over fjoråret. Flere av avgangene sydover i jule- og nyttårsferien er utsolgt. Spesielt populære er ukesturene i romjulen hvor det begynner å bli trangt om plassen. Julens mest etterspurte reisemål er Thailand, de syv Kanariøyene og Egypt. Til smilets land har det vært utsolgt i månedsvis. 7 av 10 som reiser sydover i vinter velger seg en Kanariøy. - Det ser ikke ut til at færre fridager i romjulen gir utslag på reiselysten. Ukesturene i romjulen viser en økning på 50 prosent sammenlignet med samme tid i fjor, forteller informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour. - For noen høres det kanskje rart ut, men stadig flere bytter ut julegran med julepalme og reiser sydover i julen. Mange reiser for å komme vekk fra snø og kulde, og for å få et avbrekk i vår mørkeste årstid. I tillegg har nok en stadig mer stresset hverdag gjort sitt til at Ola og Kari også reiser bort for å slippe unna det verste maset i julestria, avslutter Petersson. Vinterens 10 på topp pr. 31. oktober (i parentes plassering sist vinter) 1. Gran Canaria (1) 2. Lanzarote (2) 3. Tenerife (3) 4. Egypt (5) 5. Thailand (4) 6. Madeira (6) 7. Østerrike, Sportsreiser (7) 8. Kypros (9) 9. Mallorca (10) 10. Brasil (ikke i programmet) 6 av 10 reiser i vinterens program er allerede solgt, en økning på 10 prosent. Totalt beregner Star Tour at 290 000 nordmenn vil reise sydover i de kalde vintermånedene. Stabekk 1. november 2004 For ytterligere informasjon og bilder kontakt: Lena Petersson Informasjonssjef 67 11 51 00 92 28 15 18 Jørn Kristiansen Daglig leder 67 11 51 00 95 06 00 36 Star Tour er Norges største reisearrangør med en omsetning på 1,5 milliarder og 300.000 passasjerer i 2003. Star Tour inngår i Fritidsresegruppen som tilbyr charterreiser i Norge, Sverige, Danmark og Finland. I gruppen inngår også Prisma og charterfly selskapet Britannia Nordic. Fritidsresegruppen inngår i TUI AG (Tourism Union International), Europas ledende reiselivskonsern. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no