Star Tour satser eksotisk – nye ruter direkte til Krabi, Phuket og Kapp Verde fra Oslo

Eksotisk vinter - 37 reisemål i 10 land

Vi reiser stadig lengre i jakten på de hviteste strendene og de lengste palmene. Flere direktefly til Thailand, Kapp Verde øyene, karibiske Tobago, Saigon og badeferie på øya Phu Quoc i Vietnam, er noen av nyhetene når landets største reisearrangør presenterer neste vinters eksotiske nyheter. Totalt øker Star Tour antall reiser med 13 prosent kommende vinter. Størst vekst blir det til Thailand, som øker med hele 80 prosent.

Direkte til Krabis paradisstrender
Star Tour lanserer som første reisearrangør et eget direktefly til Krabi. I tillegg vil arrangøren fly på egne vinger både til Phuket og Bangkok fra Oslo. Og drømmer du om å sitte i andre etasje på en jumbojet? Da har selskapet egne jumboer både fra Stockholm og København, som flyr nonstop til Phuket på kun 10 timer og femten minutter.

- Det er Thailand boom! Mange fikk rett og slett ikke plass østover – verken med oss eller Thai i vinter. Totalt vil vi selge 115 000 reiser denne vinteren fra fire nordiske land. Thailand er nå fire ganger større enn Egypt neste vinter, og vi satser sterkt med Norge og Nordens beste og bredeste Thailand-program, sier Jørn Kristiansen i Star Tour.

Som første reisearrangør landet Star Tour for bare 12 år siden på Phuket-halvøya. I 2007 vil Star Tour ha over 20 reisemål, og mer enn 80 hoteller i Thailand.

Kapp Verde - ti nye øyer
Star Tour er også først ute med eget fly til Kapp Verde øyene. Øyene, ti stykker, ligger et par flytimer sør for Kanariøyene - øst for Brasil og vest for Afrika - og er en variert og fascinerende øygruppe. En blanding av ørkenøyer, grønne øyer og vulkanøyer, med en miks av Karibia og Afrika og en liten dæsj av Portugal. Det blir både en- og toukersturer, to temareiser og dagsutflukter til fem øyer med Star Tour.

- Jeg var selv nede for første gang i november. Dette er en verden i seg selv, og her treffer du ikke naboen, forteller Jørn Kristiansen. Og legger til. – Dette er et reisemål i sin spede barndom, så her er det shabby chic og passe laidback, ingen store shoppingsentre og ingen bargater. Her går livet i 1. gir, og det er deilig følelse når vi skal koble av, avslutter Star Tour sjefen.

Øyene er svært solsikre. På øya Sal, hvor Star Tour har alle sine hoteller, har det knapt regnet på ti år. I tillegg til sol og varme er det flotte strender, hyggelig lokalbefolkning og mange fine opplevelser for den eventyrlystne som vil ”øyhoppe”. Og for den som bare vil slappe av – er det bare å legge seg rett ned og nyte varmen.

Kambodsja – det nye Thailand
Star Tour fortsetter satsningen på Kambodsja. Landet som av mange blir spådd å bli ”det nye Thailand”.

- Som reisearrangør var vi her allerede i 1999, da var vi den første norske arrangøren som hadde teamreiser hit. En reise til Kambodsja med Angkor i spissen er et minne for livet, sier informasjonssjef Lena Petersson, som selv har vært flere ganger i Kambodsja..

- Denne vinteren har vi for første gang også sol- og badeferier i Kambodsja, i Sihanoukville. En reise som kan kombineres med Angkor Wat og hovedstaden Pnom Pehn. Neste vinter blir det direktefly fra Stockholm til Pnom Pehn, og raskere kommer du ikke med noe flyselskap eller reisearrangør til et land som nå står øverst på ønskelisten til mange som vil til Sørøst-Asia, fortsetter Petersson.

Badeferie i Vietnam
Star Tour lanserer som første reisearrangør Saigon i kombinasjon med badeøya Phu Quoc. Øya ligger sør for Kambodsja, og på Vietnams vestkyst. Øya er kalt ”øya med de 99 fjell” på grunn av alle sine sandsteiner som er blir slipt ned av hav og vind til flotte formasjoner og landemerker.

- Vi er hele tiden på jakt etter nye reisemål og hvite flekker på kartet, forteller Lena Petersson. En undersøkelse vi nettopp har gjennomført viser at hele 20 prosent reiser for å se noe helt nytt, og jeg tror at denne øya er ny for de fleste, avslutter hun fornøyd.

Barnefri sone ombord
Som første reisearrangør tilbyr nå Star Tour barnefri sone på sitt eget fly til Phuket i Thailand. I tillegg til at du er garantert null barn mellom 0 og 12 år, så er det luksusmat på menyen, egen innsjekk og ti kilo ekstra bagasje inkludert. Pris kroner 995 tur og retur.

- 75 prosent av de som reiser med oss er par uten barn, og på en langflygning er det mange som ønsker å sove. Alle vi som har barn vet at det er ikke alltid de små holder seg i ro, og da er det greit med et eget ”soveområde” for voksne som ikke vil forstyrres, mener Star Tours informasjonssjef Lena Petersson.

Bamse blir eksotisk
Barnefamiliene reiser stadig lengre for å få de beste opplevelsene og strendene. Parallelt melder Star Tour om en økning på 10 prosent i antall bestilte Blue Village og Blue Star. Neste vinter blir det derfor tre nye Blue Star på tropiske breddegrader, og barnas Bamse blir et stadig vanligere syn under palmene.

Nye Blue Star kommer i Khao Lak (Thailand), på Isla de Margarita (Venezuela) og på Kapp Verde øyene.

Star Tours eksotiske reiser neste vinter går til: Mexico, Fort Lauderdale, India, Kambodsja, Thailand, Vietnam, Venezuela, Kapp Verde, Tobago og Mauritius. Salget av reisene starter 1. februar 2007.

Totalt vil 105 000 nordmenn reise på ferie med Star Tour neste vinter. Reisearrangøren estimerer totalmarkedet for pakkereiser neste vinter til drøyt 330 000.

Stabekk, 30. januar 2007

Bilder til fri bruk:
www.holidayphoto.nu
Username: photo
Password: 7379
Keyword: norw0708

For spørsmål, kontakt:

Lena Petersson, informasjonssjef 92281518
Jørn Kristiansen, daglig leder 95060036

For ytterligere bilder eller spørsmål om bilder kontakt svein.ardal@startour.no

Star Tour er Norges største reisearrangør med en omsetning på 1,64 milliarder og 290.000 passasjerer i 2005. Star Tour inngår i TUI Nordic som tilbyr charter- og ruteflyreiser i Norge, Sverige, Danmark og Finland. I gruppen inngår også charterfly selskapet TUIfly Nordic (tidligereBritannia Nordic). TUI Nordic inngår i TUI AG (Tourism Union International), Europas ledende reiselivskonsern.
Informasjonen er sendt gjennom Observer http://www.waymaker.no