Star Tour TEMA 2004 - 71 reiser over hele verden Aktiv kulturferie øker.

Star Tour TEMA 2004 - 71 reiser over hele verden Aktiv kulturferie øker. Stadig flere nordmenn vil heller oppleve verden fra et sykkelsete enn bare ligge på stranden. Økningen av aktive ferier kombinert med kultur er merkbar melder Norges ledende arrangør av reiser til kultur og natur - TEMA, et selskap i Star Tour gruppen. Neste år lanseres åtte nye reiser hvorav to er sykkelturer. Vi vil høre løvene brøle. TEMA følger trendene. For 10 år siden var mer enn to tredjedeler av reisene klassiske rundreiser i buss. I dag er halvparten streiftog, sykkelturer og safari. - Vi vil ikke lenger bli beveget vi vil bevege oss. Vi ønsker nærkontakt med landet vi er i. Selv de mer kulturorienterte nye reisene som for eksempel Toscanske landskap og rundreise i Sør-Böhmen har fått et snev av sykkel- eller fottur, forteller produktsjef Gabriel Ehrhardt i Star Tour TEMA. - Vi vil møte vinbonden og smake hans druer eller hilse på gjeteren og hans sauer i Provence på våre reiser. Vi vil nyte helsebringende bad, og vi vil høre løvene brøle i bushen. Vi drømmer alle om å komme hjem med vår egen historie - vi vil oppleve. Noe som er lettere på et sykkelsete eller streifende til fots enn fra et klassisk bussete. På våre sykkelturer og streiftog er det bare bagasjen som tar buss, avslutter Ehrhardt. Men komfort vil vi ha. Vi går gjerne langt til fots om dagen, men om kvelden ønsker den klassiske TEMA kunde en god seng på et bedre hotell avsluttet med en bedre middag i godt selskap før han kryper til køys. - Dette er interrailere som er blitt "voksne" forteller Gabriel Ehrhardt. - De er nysgjerrige og vil nyte livet. De gjør som Ole Brumm - ja takk begge deler. Både eventyr og komfort. TEMA kan skryte av en gjenkjøpsprosent på oppunder 95 %, og i snitt bruker en kunde 14.255 kr. for en reise. Da er vel og merke det meste inkludert. Reis med TEMA - fly på egen hånd. TEMAs nye katalog kommer ut denne uken, og av de 71 reisene er åtte nyheter. Her frister arrangøren med sykkelturer i Alsace og på Kreta, vintur i Sør Afrika, Toscanske landskap med ekte småbystemning og storsafari i Tanzania for å nevne fem av nyhetene. En annen nyhet som vil glede mange tematilhengere er at man kan reise med TEMA men fly på egen hånd. - Vi ser at stadig flere ønsker sin individuelle vri på ferien. De har kanskje leid et hus i Sør-Frankrike et par uker, bestilt flybillett selv og så ønsker de å avslutte ferien med for eksempel et streiftog i Cevennene med oss, forteller Gabriel Ehrhardt, produktsjef i TEMA. Fra neste år av er dette fullt mulig. Dette åpner for et vell av muligheter til bedre å skreddersy sin egen reise - også med TEMA, avslutter Ehrhardt. For de som flyr på egen hånd vil prisavslaget variere fra 1700 til 7200 kroner - avhengig av reisemål. 10 på topp - bestselgere i år. 1. Klassiske Italia 2. Isis Rundreise, Egypt 3. Ukjente Portugal 4. Rundreise i Toscana 5. Rundreise i Bulgaria 6. Rundreise i Thailand 7. Kongelige byer i Marokko 8. Streiftog i Provence 9. Streiftog i Toscana 10. Streiftog på Menorca Totalt er 12 av reisene i neste års katalog viet Italia. Ikke uventet topper også støvellandet med sin rike kulturhistorie 10 på topp listen inneværende år. En undersøkelse gjennomført av Star Tour i oktober viser at sol kombinert med nye opplevelser er det viktigste ved valg av utenlandsferien. Interessant lokal kultur og opplevelser kommer også høyt på lista - høyest score får det i Osloregionen. Les mer på www.tema.startour.no Stabekk 3. desember 2002 For bilder til fritt bruk: www.holidayphoto.nu Username:presse Password: 5227 Keyword: notema2004 For ytterligere informasjon kontakt: Lena Petersson info. sjef mobil 922 81518 tel. 67 11 52 05 Gabriel Ehrhardt produktsjef mobil 93 40 12 46 tel. 67 11 53 22 Star Tour er Norges største reisearrangør med en omsetning på 1,75 milliarder og 340.000 passasjerer i 2002. Star Tour inngår i den nordiske TUI Nordic (Fritidsresegruppen) som tilbyr charterreiser i Norge, Sverige, Danmark og Finland. TUI Nordic er igjen eid av Preussag, verdens største reiselivskonsern. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/03/20031203BIT00400/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/03/20031203BIT00400/wkr0002.pdf