Star Tours kunder flyr nye Dreamliner til Thailand vinteren 2013

Fra vinteren 2013 flyr Star Tours kunder med verdens mest moderne og drivstoffeffektive fly til Thailand. Star Tour blir dermed den første charterarrangøren i Norden som flyr Dreamliner. Det nye flyet innebærer en rekke forbedringer for passasjerene; bedre benplass, bredere seter, mindre støy i kabinen og kortere flytid er bare noen av fordelene.

Star Tour planlegger å fly utvalgte avganger mellom Skandinavia og Thailand med det britiske flyselskapet Thomson Airways vinteren 2013. Flyvningene skal gjennomføres med en av Thomsons nye Boeing 787-8 Dreamliner.

Det splitter nye flyet utrustes med 291 seter, noe som tilsvarer dagens Boeing 767. Det blir 47 seter i Premium Class i motsetning til dagens 36 og resten av kabinens 244 stoler får Star Tours Blue Comfort-standard når det gjelder benplass.
- I tillegg til at flyet er det mest miljøvennlige i sitt slag, så åpner også flyets kapasitet opp for nye, spennende destinasjoner som tidligere ikke har vært mulig med charterfly, sier administrerende direktør Christian Lunde i Star Tour.

Noen eksempler på destinasjoner som ligger innenfor rekkevidden for direkteflyvninger med det nye flyet er Hawaii, Los Angeles, Singapore, Filippinene, Buenos Aires og Cape Town.

787-en kan fly cirka 8500 nautiske mil non-stop med Thomson Airways antall stoler i kabinen.

Fordeler for Star Tours reisende:

- Bedre benplass for alle passasjerer =
To seteklasser i Dreamlineren med bedre plass i begge to, ikke tre klasser som i dagens B 767.
- Benplassen i Premium Class på Dreamlineren blir 38 inch i stedet for dagens 37 inch på B 767.
- Benplassen i Economy Club på Dreamlineren blir 33-34 inch, noe som tilsvarer dagens Blue Comforts 33 inch i B 767

- Ingen tredje klasse på Dreamlineren, slik det er på B 767 med Economy Class hvor det er 30 inch benplass.

- Bredere seter til alle passasjerer = mer plass

- Antall stoler
B 787 Premium Class = 47 stoler            Dagens B 767 Premium Class = 31 stoler

B 787 Economy Class*= 244 stoler          Dagens B 767 Blue Comfort = 158 Stoler

Dagens B 767 Economy Class = 102 stoler

B 787 Totalt = 291 stoler                                                Dagens B 767 Totalt = 291 stoler

*Navnet på klassen er ikke bestemt ennå

- Stillere i kabinen ved flyvning = stillere motorer og bedre strømlinjeforming (aerodynamikk) av flyet.

- Høydejusterbare nakkestøtter på stolene = stolene kan justeres mer

- Høyere tak i kabinen = bedre plass ombord

- Bagasjehyllene plasseres høyere opp = nå mulig å stå oppreist under bagasjehyllene.

- Romsligere bagasjehyller = plass for opptil fire kabinvesker i en hylle

- Mer plass i midtgangen mellom setene = bredere midtganger gir mer plass til å røre på seg uten å komme borti stolene til medpassasjerne.

- Store og høyere vinduer (27x47com) = flere passasjerer får muligheten til å se utover horisonten

- Elektronisk dimmefunksjon på vinduene. Ingen persienner = mulig å stenge ute sollys, men fremdeles se ut vinduet

- Lysjustering i kabinen med blant annet soloppgang og solnedgangfunksjon = enklere for passasjerene å innstille seg til reisemålets tidssone

- Høyere luftfuktighet ombord = minsker symptomer som dehydrering, tørre øyne og jet lag

- Nytt system for luftrensing i kabinen = fjerner luftforurensing og vond lukt

- Høyere trykk inne i kabinen
= minsker kroppens oksygenopptak og minsker risikoen for hodepine, hovne ben og blodpropp

- Romsligere og bredere toaletter = mer plass til å røre på seg, bytte bleier osv.

- Stillere på bakken under start og landing
= stillere motorer og bedre strømlinjeforming (aerodynamikk) av flyet

- Mindre turbulens og bevegelse i kabinen = ny vingedesign og nye sensorer måler lufttrykket og turbulens som flyet tilpasser seg etter.

- Kortere flytider = flyet kan fly raskere og mer økonomisk enn andre fly på samme størrelse.

- Oppgradert touch screen-underholdning = mulig å via USB-kabel koble seg opp med sin egen device og se egne filmer, bilder osv på flyets skjermer. Også mulig å dele egne bilder og lignende med andre passasjerer via flyets skjermer.

- Todelt, sammenleggbart bord i Economy Club = bordets størrelse kan justeres og skaper et romsligere inntrykk.

- Lavere drivstofforbruk per passasjerkilometer = redusert klimapåvirkning

- Kan fly non-stop lengre enn andre fly i samme størrelse = mulig å fly til destinasjoner som i dag ligger for langt borte for dagens fly.

- Stolene ombord plasseres slik:

B 787 Premium Class = 2+3+2               Dagens B 767 Premium Class = 2+3+2
B 787 Economy Club = 3+3+3                Dagens B 767 Blue Comfort = 2+4+2
                                                            Dagens B 767 Economy Class = 2+4+2

Fakta om Dreamlineren
Lengde: 56,7 meter
Vingespenn: 60,2 meter
Maks hastighet: Mach 0.85 (omtrent tre ganger så raskt som en Formel 1-bil)
Maks take off-vekt: 227 930 kg
Brenselkapasitet: 126 810 liter
Kan fly non-stop maksimalt: 15 180 kilometer. Kan maksimalt fly ca. 8 200 nautiske mil non-stop med Thomsons 291 stoler i kabinen.

Fakta, bilder og film om Dreamlineren finnes her.

Thomson Airways pressebilder kan lastes ned her.

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og 17 håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.