Star Tours miljøarbeid modell for Europa

Star Tours miljøarbeid med egne fly og hotell blir lagt merke til ute i verden.  Nå ønsker EU at den europeiske flyindustrien skal bli like flinke på miljø som Star Tours flyselskap TUIfly Nordic. Det kommer frem i en ny rapport om miljøarbeid i turistindustrien fra Europakommisjonen.

Det er Star Tours mange miljøtiltak på Blue Village-hotellene og hos flyselskapet TUIfly Nordic som har blitt lagt merke til i Europa. Arbeidet omtales blant annet som ”good practice” eller "benchmark of excellence" i den 689-sider lange EU-rapporten. Blant annet foreslås TUIfly Nordics lave brenselforbruk og brenselseffektivitet å bli europeisk "benchmark". Det vil si at EU ønsker at den europeiske flyindustrien skal etterstrebe samme mål som TUIfly Nordic.

- Det er fantastisk at miljøarbeidet både på hotellene og i flyselskapet vårt representerer flere av de beste eksemplene på klimaarbeid innenfor turistsektoren i Europa, sier administrerende direktør Christian Lunde i Star Tour fornøyd.

Alle Star Tours Blue Village-hoteller er ISO 14001-miljøsertifiserte og reisearrangørens eget flyselskap TUIfly Nordic ble ISO-miljøsertifisert allerede i september 2009 – først ute av alle charterselskapene i verden.

Her finner du mer informasjon om hvordan Star Tour og TUIfly Nordic jobber med miljø.

Her finner du EU-kommisjonens nye rapport: http://susproc.jrc.ec.europa.eu/activities/emas/documents/TOURISM_BP_REF_DOC_2012j.pdf

Stabekk 30. august 2012

Kommunikasjonsdirektør Lena Petersson
tlf 922 81 518
lena.petersson@startour.no

Informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås
kie@startour.no

Star Tour er en av Norges største reisearrangører og tilbyr ferier med charterfly og rutefly til over 100 land. Vi var verdens første charterselskap som miljøsertifiserte flyselskapet vårt, TUIfly Nordic. Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde feriegjester. Derfor jobber vi kontinuerlig med å utvikle og forbedre reisene våre. Siste nytt er ferie i luksusvilla, svømmeskole på alle Blue Village og håndplukkede hoteller bare for voksne. Vi er en del av TUI Travel Plc, verdens største reiselivskonsern. Det gir oss tilgang på reiseprodukter som ellers hadde vært uoppnåelige. Star Tour er en del av den nordiske grupperingen TUI Nordic som består av Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Danmark, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, Wondercruises og flyselskapet TUIfly Nordic.