Stor vekst i opplevelsesreiser

Aldri før har opplevelsesreiser hatt høyere prioritet hos nordmenn. I år har Star Tour økt sitt salg av TEMA-reiser med 20 prosent. Nå lanserer turoperatøren ny katalog med 100 reiser – med blant annet vandring i Yunnan og overnatting hjemme hos kinesiske familier og sykkeltur i Italias champagnedistrikt som to av høydepunktene.

Star Tour TEMA, Norges største arrangør av kultur- og opplevelsesreiser presenterer hele 30 nye spesialturer. Skreddersydde mat- og vinreiser, sykkelturer, naturreiser og innholdsrike langhelgsopphold, er blant reisene som skal friste nordmenn med sans for gode opplevelser i 2006. Investerer i opplevelser – Det er tydelig at mange ønsker noe mer av ferien enn bare sol og strand. Vi ser en flukt fra de klassiske feriene over til de mer aktive turene. Nordmenn er blitt sultne på kultur, natur og unike opplevelser, sier Gabriel Ehrhardt, produktsjef i Star Tour TEMA. Han forteller at den nye TEMA-katalogen som nå lanseres, inneholder totalt 100 spesialturer i 50 forskjellige land verden over. – Flere undersøkelser viser at folk ønsker å bruke penger på reiser som gir noe ekstra, enten det er dannelse – mat og vin, åndelighet – filosofi eller yoga, eller fysisk innhold – fot- og sykkelturer, sier Ehrhardt. Anne-Grete Ellingsen, partner i Corporate Communication Network, henviser til en fersk undersøkelse som MandagMorgen har gjort med Vital og IBM som viser at gruppen 40- til 60-åringer har reiser som 1. prioritet når det spørres om forbruk i årene framover. – Veldig mange i denne gruppen er velstående, og de fleste av dem forventer å ha god råd også i framtiden. De vokste opp med charterturer og er vant til å reise fra de var unge. De vil lære, være aktive og oppleve nye ting. Å reise er en måte å realisere dette på, sier Ellingsen. Fra Silkeveien til perler for den mat- og vinglade i Provence Listen med nyheter som venter eventyrlystne turister er lang og variert. Perler i Provence, sykkeltur i Dolomittene, streiftog i Karpatene, reise langs Silkeveien og vandring i Yunnan og Yangtze, er noen av reisene som tilbys neste år. – TEMA-turene er for folk som er spesielt interessert i å oppleve. Fordi våre reisende legger mer penger i en slik tur, er vi veldig opptatt av å kunne levere noe utenom det vanlige. Derfor bruker vi lang tid på å planlegge den perfekte turen, sier Ehrhardt. Han forteller at forarbeidet før en ny TEMA-tur lanseres ofte tar to til tre år. – Da vi for eksempel skulle kartlegge nyheten ”Perler i Provence”, som er en typisk mat- og vintur, besøkte vi over 50 vinslott. Av disse valgte vi ut de fire-fem beste. Vi kjøper aldri ferdigpakkede løsninger av lokale operatører, og har våre egne lommekjente skandinaviske guider. Dette gir oss mulighet til å velge fra øverste hylle på destinasjonene, sier Ehrhardt, som forteller at 9 av 10 TEMA-reisende velger å dra på tur med Star Tour TEMA igjen. Mini-TEMA i utvalgte storbyer Ikke alle har anledning til å reise langt og lenge. Derfor lanserer Star Tour TEMA en ny type minireiser. – Mini-TEMA er langhelger i europeiske byer, og passer til dem som gjerne vil oppleve kulturen på nært hold, men som helst vil slippe å kaste bort tiden på miniparlører, kart og guidebøker. Med våre TEMA-reiseledere får deltagerne viktige tips om nettopp det som interesserer dem, og samtidig unngås en del turistfeller som man ellers kanskje lett havner i, forteller Ehrhardt. Fakta & Nyheter: I løpet av et år arrangerer TEMA hele 1850 reiser for nordiske kunder. Dette betyr at hver dag går det fem forskjellige opplevelsesreiser med TEMA året gjennom. I snitt bruker tema-kunden 17 000 kroner på en reise. Totalt reiser 15 000 nordmenn på opplevelsesreiser i året – av disse reiser godt over halvparten med TEMA. Nyheter: Perler i Provence – en reise blant de virkelige perlene i Sør-Frankrike med kongelig overnatting. Languedoc og Roussillon – en reise hvor nytelse av vin, roquefort og olivenolje står i sentrum. Campania Felix – en reise med høydepunkter som Capri, Sorrento, Pompeii, Amalfikysten og Napoli. Regionen Campania i Italia byr på mozarella og stor historie. Friuli & Istria – en reise i et krysningspunkt mellom latinsk, tysk og slavisk kultur. Castilla – en reise fra Madrid til Toledo og Salamanca. Estland, Latvia og Litauen – en reise i tre baltiske stater. Hit kom bl.a. aristokratiet under tsaren i Russland for å nyte sine kurbad. Ukraina med Krim – en reise i kosakkenes hjemland – kjent som gode krigere og ryttere. Høydepunktene er blant annet Kiev, Poltava og Jalta. Kroatia – en reise fra Trieste i Italia over til Kroatia og Zagreb. Høydepunktene er Zagreb, Split og Plitvice nasjonalpark på UNESCOs verdensarvliste. Tunisia – en reise i kontrastenes rike. Ørkensafari og kulturreise i Hannibal den stores fotspor. Silkeveien – reisen følger karavaneveien fra Kashgar via Ürümqi i Kinas nordøstre hjørne til Xian, Kinas opprinnelige hovedstad. Sykkeltur i Kappadokia (utreise fra Stockholm) – en reise blant spennende underjordiske byer og et landskap med formasjoner som lange skorsteiner og sopp. Giro Dolomiti & Venezia, sykkeltur – på to hjul i et av Italias beste vinområder og blant vakre fjell. Sykkelreisen besøker Italias champagne distrikt – Prosecco og ender ved lagunen i Venezia. Vandring i Karpatene (utreise fra Stockholm) – en vandring i det gamle Romania blant eik-, bøk- og bjerketrær. Storfilmen ”cold mountain” ble spilt inn her. Vandring i Yunnan – Jade Dragon Snow Mountains høye fjelltopper er rammen rundt denne unike vandringsreisen I Yunnan og Tigersprangkløften ved Yangtze. Overnatting på lokale guesthouses og hjemme hos familier. Mini-TEMA i storbyene: - Lisboa - Reykjavik - Praha - Istanbul Bilder til fritt bruk: http://mdb.done.se/holidayphoto Ditt login Username: borrowphoto Password: 7496 Keyword: tema2006 Kontaktpersoner: * Star Tour TEMA, produktsjef Gabriel Ehrhardt, tlf. 67 11 51 00, mobil 93 40 12 46 * Star Tour, informasjonssjef Lena Petersson, tlf. 67 11 51 00, mobil 92 28 15 18