Sydenpanikk i regnværet

Mens regner pøser ned over store deler av Sør-Norge forsvinner sydenturene i rekordfart. Star Tour har nesten doblet salget den siste uken, sammenlignet med fjoråret.

- Vi har solgt 80 prosent flere reiser enn det vi gjorde på samme tid i fjor, og inneværende uke finnes det knapt et ledig flysete sydover, sier daglig leder i Star Tour, Jørn Kristiansen. Fuktig og kaldt sommervær over store deler av landet får solhungrige nordmenn til å flykte sydover.

Lange køer
- Akkurat nå har mange nordmenn både fridager og penger til overs. Det de mangler er sol og varme. Når ferieværet ikke innfrir er det mange som spontant kaster seg på et sydenfly. De siste dagene har det vært lange køer både på telefon og i butikkene våre, fortsetter Kristiansen. Han får medhold av restplass.no-sjef Jason Eckhoff. Nettselskapet har opplevd en all time high de siste dagene.
- Nå som regnet høljer ned på Østlandet klarer vi knapt å ta unna for etterspørselen. Mange som hadde planer om å feriere i fedrelandet har fått lettere panikk. Nå kjøper de seg ”garantert” sol og sommer på sparket, sier Eckhoff.

Feriegaranti
Star Tour har tidligere garantert at alle som ønsker seg en reise i sommer skal få plass, og den garantien fastholder Kristiansen. Men han kan ikke lenger love at du kan reise akkurat hvor og når du vil.
- Vi har fremdeles en del ledige plasser i juli, men det begynner naturligvis å bli utplukket flere steder. Dersom det kjølige været fortsetter kan det nok fort bli rift om disse setene, tror han.

August-kupp
Når etterspørselen øker stiger også prisene. Den som venter på et priskupp bør derfor legge ferien sin til august. Tradisjonen tro faller prisene når det verste ferierushet er over, og fra kr 2495,- og oppover kan du sikre deg en ukes ferie på noen av selskapets beste hoteller rundt Middelhavet.
-Som alltid gjelder det å være tidlig ute. Våre Blue Village og Blue Star-anlegg er veldig populære, og det er bare et begrenset antall plasser, understreker Star Tour-lederen.

Mest etterspurte reisemål den siste uken
1. Kreta
2. Bulgaria
3. Portugal